Školení pro obce

Exkluzivně pro zástupce členských obcí Svazu měst a obcí ČR nabízejí společnosti Aliaves & Co., a.s. a KVB advokatní kancelář s.r.o. za zvýhodněných podmínek celou škálu vzdělávacích kurzů, jak formou prezenční, tak i on-line.

Nabízené vzdělávání volně navazuje na úspěšný projekt Svazu měst a obcí ČR s názvem EFEKTIVNÍ SPRÁVA OBCÍ – ESO.

Slevy Vám budou započteny při objednávce.


březen 2026

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)

 Akreditováno MPSV


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 3 240,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Cíl semináře

Účastníci se seznámí s dopady mezinárodních závazků České republiky v oblasti úpravy péče a styku na jejich každodenní činnost a budou je umět aplikovat v praxi. Dále se seznámí s návrhem novely občanského zákoníku – nesporné rozvody, zrušení forem péče, náhradní styky.

Obsah semináře

  • Mezinárodní závazky České republiky v oblasti úpravy péče a styku – zejména Úmluva o právech dítěte, Evropská úmluva o lidských právech a judikatura Evropského soudu pro lidská práva.
  • Vnitrostátní judikatura a chystané legislativní změny.
  • Vyhledávání judikatury Evropského soudu pro lidská práva a Ústavního soudu a další zdroje – tematické příručky, podcasty.
  • Dopady pro praxi, řešení případových studií – např. multioborová spolupráce.
  • Související témata – zastoupení dětí v řízeních, která se jich dotýkají, participace dětí, kontakty dětí s násilnickými rodiči apod.

 Mgr. Eva Petrová|Mgr. Martina Šiváková

Zástupkyně vládního zmocněnce pro zastupování ČR před ESLP, předsedkyně vládního Výboru pro práva dítěte

|

Pracovnice kanceláře vládního zmocněnce pro zastupování ČR před ESLP

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)

 Akreditováno MPSV


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 740,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Cíl semináře

Účastníci se seznámí s dopady mezinárodních závazků České republiky v oblasti úpravy péče a styku na jejich každodenní činnost a budou je umět aplikovat v praxi. Dále se seznámí s návrhem novely občanského zákoníku – nesporné rozvody, zrušení forem péče, náhradní styky.

Obsah semináře

  • Mezinárodní závazky České republiky v oblasti úpravy péče a styku – zejména Úmluva o právech dítěte, Evropská úmluva o lidských právech a judikatura Evropského soudu pro lidská práva.
  • Vnitrostátní judikatura a chystané legislativní změny.
  • Vyhledávání judikatury Evropského soudu pro lidská práva a Ústavního soudu a další zdroje – tematické příručky, podcasty.
  • Dopady pro praxi, řešení případových studií – např. multioborová spolupráce.
  • Související témata – zastoupení dětí v řízeních, která se jich dotýkají, participace dětí, kontakty dětí s násilnickými rodiči apod.

 Mgr. Eva Petrová|Mgr. Martina Šiváková

Zástupkyně vládního zmocněnce pro zastupování ČR před ESLP, předsedkyně vládního Výboru pro práva dítěte

|

Pracovnice kanceláře vládního zmocněnce pro zastupování ČR před ESLP

Více informací a objednávka

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (18 hod)


 Cena prezenční: 8 970,-

 Pro členy SMO: 8 720,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Cíl semináře

Přednáška by měla sloužit především úředníkům ÚSC, kteří nemají právnické vzdělání. Může být vhodná i pro právníky nebo další úředníky, kteří vykonávají agendy, v nichž SŘ příliš nevyužívají nebo se na ně zatím vztahuje pouze v rozsahu základních zásad a neformálních úkonů dle Čtvrté části SŘ.

Naopak přednáška (na jednu stranu obecností a na druhou širokým záběrem) asi neuspokojí právníky specialisty, kteří vykonávají specializovanou správní agendu (stavební řízení, přestupkové řízení apod.), protože se de facto jedná o vysvětlení pouhých základů SŘ. Rovněž pojetí výkladu a použití příkladů je cíleno zejména na úředníky bez právnického vzdělání.

 

Obsah semináře

Správní řád – 1. díl - 16. 3. 2026

 - Úvod

 - Proč vznikl nový SŘ

 - Procesní řády obecně

 - Struktura SŘ

 - Třetí část – zvláštní ustanovení

 - Čtvrtá část – neformální úkony

 - Pátá část – veřejnoprávní smlouvy

 - Šestá část – opatření obecné povahy

 - Sedmá část – stížnosti

 - Působnost

 - Základní zásady se souvislostmi (účastníci, zastupování, podklady, důkazy, lhůty k rozhodování, nečinnost)

 

Správní řád – 2. díl - 20. 3. 2026

 - Příslušnost

 - Další aspekty řízení (podjatost, vedení řízení, jazyk, doručování)

 - Úkony před zahájením řízení

 - Zahájení řízení

 - Zajišťovací prostředky

 - Průběh řízení

 - Vydání rozhodnutí

 - Zvláštní typy řízení

 - Zvláštní typy rozhodnutí

 

Správní řád – 3. díl - 27. 3. 2026

 - Náležitosti a účinky rozhodnutí

 - Nicotnost

 - Opravné prostředky (odvolání, rozklad, odpor, obnova, přezkum)

 - Správní soudy

 - Exekuce

 - Test a výklad správných odpovědí


 JUDr. Miroslav Brůna

Lektor a zkušební komisař ZOZ podle zákona o úřednících územních samosprávných celků. Působil na Ministerstvu vnitra v oblasti územní veřejné správy, vedoucí legislativního oddělení odboru dozoru a kontroly veřejné správy; legislativa zákonů o obcích, krajích, hl. m. Prahy, zákona o svobodném přístupu k informacím, správního řádu a kontrolního řádu.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (18 hod)


 Cena on-line: 8 670,-

 Pro členy SMO: 8 420,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Cíl semináře

Přednáška by měla sloužit především úředníkům ÚSC, kteří nemají právnické vzdělání. Může být vhodná i pro právníky nebo další úředníky, kteří vykonávají agendy, v nichž SŘ příliš nevyužívají nebo se na ně zatím vztahuje pouze v rozsahu základních zásad a neformálních úkonů dle Čtvrté části SŘ.

Naopak přednáška (na jednu stranu obecností a na druhou širokým záběrem) asi neuspokojí právníky specialisty, kteří vykonávají specializovanou správní agendu (stavební řízení, přestupkové řízení apod.), protože se de facto jedná o vysvětlení pouhých základů SŘ. Rovněž pojetí výkladu a použití příkladů je cíleno zejména na úředníky bez právnického vzdělání.

 

Obsah semináře

Správní řád – 1. díl - 16. 3. 2026

 - Úvod

 - Proč vznikl nový SŘ

 - Procesní řády obecně

 - Struktura SŘ

 - Třetí část – zvláštní ustanovení

 - Čtvrtá část – neformální úkony

 - Pátá část – veřejnoprávní smlouvy

 - Šestá část – opatření obecné povahy

 - Sedmá část – stížnosti

 - Působnost

 - Základní zásady se souvislostmi (účastníci, zastupování, podklady, důkazy, lhůty k rozhodování, nečinnost)

 

Správní řád – 2. díl - 20. 3. 2026

 - Příslušnost

 - Další aspekty řízení (podjatost, vedení řízení, jazyk, doručování)

 - Úkony před zahájením řízení

 - Zahájení řízení

 - Zajišťovací prostředky

 - Průběh řízení

 - Vydání rozhodnutí

 - Zvláštní typy řízení

 - Zvláštní typy rozhodnutí

 

Správní řád – 3. díl - 27. 3. 2026

 - Náležitosti a účinky rozhodnutí

 - Nicotnost

 - Opravné prostředky (odvolání, rozklad, odpor, obnova, přezkum)

 - Správní soudy

 - Exekuce

 - Test a výklad správných odpovědí




 JUDr. Miroslav Brůna

Lektor a zkušební komisař ZOZ podle zákona o úřednících územních samosprávných celků. Působil na Ministerstvu vnitra v oblasti územní veřejné správy, vedoucí legislativního oddělení odboru dozoru a kontroly veřejné správy; legislativa zákonů o obcích, krajích, hl. m. Prahy, zákona o svobodném přístupu k informacím, správního řádu a kontrolního řádu.

Více informací a objednávka

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 3 240,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Cíl semináře

Cílem semináře je prohloubit znalosti v agendě schvalování dopravního značení. Lektor se věnuje především praktickým otázkám a problematickým aspektům právní úpravy na tomto úseku správního práva. Výklad bude prováděn pomocí praktických příkladů a za použití relevantní judikatury správních soudů.

Obsah semináře

1. Předmět úpravy, důležité pojmy.

2. Jednoduché (prosté) stanovení dopravního značení.

3. Právní účinky jednotlivých dopravních značek.

4. Stanovení dopravního značení ve formě opatření obecné povahy.

5. Zahájení řízení.

6. Projednání návrhu s dotčenými orgány.

7. Zveřejnění návrhu opatření obecné povahy.

8. Zapojení dotčených osob. Námitky a připomínky.

9. Odůvodnění opatření obecné povahy (vč. ukázky praktických příkladů).

10. Účinnost opatření obecné povahy.

11. Prostředky nápravy vadných opatření obecné povahy ze strany správních orgánů.

12. Příklady nezákonného a nekoncepčního užívání značek.

13. Dopravní značení na účelových komunikacích.

14. Shrnutí.

15. Dotazy ze správní praxe. Společná diskuze.


 Ing. Bc. Miroslav Sachl LL.M.

Absolvent Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického v Praze a Fakulty sociálních studií Vysoké školy finanční a správní. Je zaměstnán na Úřadu městské části Praha 6, kde působí řadu let jako vedoucí oddělení státní správy, které zastává široké spektrum výkonu státní správy na úseku přenesené působnosti v oblastech dopravy a životního prostředí. Činností silničního správního úřadu a právem na úseku pozemních komunikací se zabývá dlouhodobě, obdobně tak se zabývá právem životního prostředí a stavebně-správní praxí. Je oprávněn k provádění výkonu činnosti auditora bezpečnosti pozemních komunikací.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 740,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Cíl semináře

Cílem semináře je prohloubit znalosti v agendě schvalování dopravního značení. Lektor se věnuje především praktickým otázkám a problematickým aspektům právní úpravy na tomto úseku správního práva. Výklad bude prováděn pomocí praktických příkladů a za použití relevantní judikatury správních soudů.

Obsah semináře

1. Předmět úpravy, důležité pojmy.

2. Jednoduché (prosté) stanovení dopravního značení.

3. Právní účinky jednotlivých dopravních značek.

4. Stanovení dopravního značení ve formě opatření obecné povahy.

5. Zahájení řízení.

6. Projednání návrhu s dotčenými orgány.

7. Zveřejnění návrhu opatření obecné povahy.

8. Zapojení dotčených osob. Námitky a připomínky.

9. Odůvodnění opatření obecné povahy (vč. ukázky praktických příkladů).

10. Účinnost opatření obecné povahy.

11. Prostředky nápravy vadných opatření obecné povahy ze strany správních orgánů.

12. Příklady nezákonného a nekoncepčního užívání značek.

13. Dopravní značení na účelových komunikacích.

14. Shrnutí.

15. Dotazy ze správní praxe. Společná diskuze.


 Ing. Bc. Miroslav Sachl LL.M.

Absolvent Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického v Praze a Fakulty sociálních studií Vysoké školy finanční a správní. Je zaměstnán na Úřadu městské části Praha 6, kde působí řadu let jako vedoucí oddělení státní správy, které zastává široké spektrum výkonu státní správy na úseku přenesené působnosti v oblastech dopravy a životního prostředí. Činností silničního správního úřadu a právem na úseku pozemních komunikací se zabývá dlouhodobě, obdobně tak se zabývá právem životního prostředí a stavebně-správní praxí. Je oprávněn k provádění výkonu činnosti auditora bezpečnosti pozemních komunikací.

Více informací a objednávka

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 3 240,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Účetnictví p.o. pro školy v r. 2026

Právní předpisy platné pro hospodaření příspěvkových organizací – škol a jejich aktualizace pro r. 2026 – tvorba FKSP a benefity z pohledu změn zákona o daních z příjmů

·        Malá rozpočtová pravidla pro p.o. zřízená ÚSC– zřizovací listiny, formy hospodaření s majetkem svého zřizovatele a způsoby jeho zachycení v účetní evidenci p.o., vzájemné finanční vztahy zřizovatele a p.o., tvorba a čerpání peněžních fondů, odvody zřizovateli, porušení rozpočtové kázně.

·        Velká rozpočtová pravidla pro všechny p.o., které jsou příjemci dotací.

·        Technická vyhláška, konsolidační vyhláška, vyhláška o schvalování účetních závěrek, jak postupovat v případě neschválení účetní závěrky, rozdělení zisku.

·        Zákon o finanční kontrole a prováděcí vyhláška k němu, část první - veřejnosprávní kontroly zřizovatele, část druhá - vnitřní kontrolní systém, příprava podkladů ke kontrolám, oprávnění a odpovědnost za obsah účetních zápisů, za kontrolu shody plnění se smluvními podmínkami, připojování podpisových záznamů k účetním podkladům. Kdy z účetního záznamu účetní zápis.

·        Schvalování rozpočtů PO, metodika MF ČR, kompetence ke změnám schválených údajů – určuje zřizovatel. Nové povinnosti zřizovatele, nové povinnosti PO.

·        Zdroje financování provozu škol. Školský zákon – školy a školská zařízení, právní postavení škol, organizace škol, učebnice, školní potřeby, školské služby – ubytování a stravování, úplaty za činnost. Školský rejstřík. Financování škol ze státního rozpočtu

·        Základní informace o daňových zákonech (zákon o daních z příjmů, o DPH, silniční daň) - specifika pro příspěvkové organizace.

Právní předpisy platné pro účtování příspěvkových organizací  škol v r. 2026

·        Zákon o účetnictví, prováděcí vyhláška k zákonu o účetnictví pro vybrané účetní jednotky, tj. i pro p.o., české účetní standardy č. 701 až 710

·        Aplikace zákona o účetnictví – vedení účetnictví p.o. ve zjednodušeném a plném rozsahu, kategorizace účetních jednotek, definice účetní závěrky a její obsah pro p.o., zveřejňování závěrek v obr. Metodika účetnictví – účetní záznamy, účetní zápisy, průkaznost. Formy účetních záznamů, formy podpisových záznamů, opravy chyb, storna dokladů, archivace, úloha inventarizace.

·        Aplikace metod uvedených v prováděcí vyhlášce a v ČÚS.

·        Struktura aktiv, pasiv, nákladů a výnosů, bilanční kontinuita, zachycení hospodářského výsledku, struktura vlastních zdrojů.

·        Formy nabývání majetku příspěvkovou organizací – vlastnictví, svěření do správy, výpůjčka, nájmy – výklady MFČR.

·        Základy účtování o nabytí a pozbytí majetku (včetně dopadů do investičního fondu u p.o.), jeho oceňování, přeceňování a evidence, opravné položky. Specifika pro majetek ve vlastnictví zřizovatele.

·        Dohadné položky, časové rozlišení, rezervy,

·        Účtování školní jídelny, finanční bilance

·        Pohledávky v účetnictví, opravné položky účetní a daňové, specifika pro p.o., časté chyby

·        Systém tvorby a čerpání peněžních fondů.

·        Základy účtování o transferech.

·        Hlavní a hospodářská činnost, oddělené účtování, daňové dopady

·        Účtování o příspěvcích zřizovatele na provoz i na pořízení investic po novelách účetních předpisů zejména ČÚS 703, 704 a 709 - metodika MFČR.

·        Aplikace ČÚS č. 708 – účetní odpisy majetku, doba odepisování u PO, zbytková hodnota a časové rozlišování investičních transferů, úloha zřizovatele.

·        Závěrkové operace, stručně základní zásady výpočtu daně z příjmů právnických osob pro p.o.,

·        Účetní závěrka – jaké výkazy jsou povinné, mezitímní, řádná a mimořádná závěrka

 


 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 740,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Účetnictví p.o. pro školy v r. 2026

Právní předpisy platné pro hospodaření příspěvkových organizací – škol a jejich aktualizace pro r. 2026 – tvorba FKSP a benefity z pohledu změn zákona o daních z příjmů

·        Malá rozpočtová pravidla pro p.o. zřízená ÚSC– zřizovací listiny, formy hospodaření s majetkem svého zřizovatele a způsoby jeho zachycení v účetní evidenci p.o., vzájemné finanční vztahy zřizovatele a p.o., tvorba a čerpání peněžních fondů, odvody zřizovateli, porušení rozpočtové kázně.

·        Velká rozpočtová pravidla pro všechny p.o., které jsou příjemci dotací.

·        Technická vyhláška, konsolidační vyhláška, vyhláška o schvalování účetních závěrek, jak postupovat v případě neschválení účetní závěrky, rozdělení zisku.

·        Zákon o finanční kontrole a prováděcí vyhláška k němu, část první - veřejnosprávní kontroly zřizovatele, část druhá - vnitřní kontrolní systém, příprava podkladů ke kontrolám, oprávnění a odpovědnost za obsah účetních zápisů, za kontrolu shody plnění se smluvními podmínkami, připojování podpisových záznamů k účetním podkladům. Kdy z účetního záznamu účetní zápis.

·        Schvalování rozpočtů PO, metodika MF ČR, kompetence ke změnám schválených údajů – určuje zřizovatel. Nové povinnosti zřizovatele, nové povinnosti PO.

·        Zdroje financování provozu škol. Školský zákon – školy a školská zařízení, právní postavení škol, organizace škol, učebnice, školní potřeby, školské služby – ubytování a stravování, úplaty za činnost. Školský rejstřík. Financování škol ze státního rozpočtu

·        Základní informace o daňových zákonech (zákon o daních z příjmů, o DPH, silniční daň) - specifika pro příspěvkové organizace.

Právní předpisy platné pro účtování příspěvkových organizací  škol v r. 2026

·        Zákon o účetnictví, prováděcí vyhláška k zákonu o účetnictví pro vybrané účetní jednotky, tj. i pro p.o., české účetní standardy č. 701 až 710

·        Aplikace zákona o účetnictví – vedení účetnictví p.o. ve zjednodušeném a plném rozsahu, kategorizace účetních jednotek, definice účetní závěrky a její obsah pro p.o., zveřejňování závěrek v obr. Metodika účetnictví – účetní záznamy, účetní zápisy, průkaznost. Formy účetních záznamů, formy podpisových záznamů, opravy chyb, storna dokladů, archivace, úloha inventarizace.

·        Aplikace metod uvedených v prováděcí vyhlášce a v ČÚS.

·        Struktura aktiv, pasiv, nákladů a výnosů, bilanční kontinuita, zachycení hospodářského výsledku, struktura vlastních zdrojů.

·        Formy nabývání majetku příspěvkovou organizací – vlastnictví, svěření do správy, výpůjčka, nájmy – výklady MFČR.

·        Základy účtování o nabytí a pozbytí majetku (včetně dopadů do investičního fondu u p.o.), jeho oceňování, přeceňování a evidence, opravné položky. Specifika pro majetek ve vlastnictví zřizovatele.

·        Dohadné položky, časové rozlišení, rezervy,

·        Účtování školní jídelny, finanční bilance

·        Pohledávky v účetnictví, opravné položky účetní a daňové, specifika pro p.o., časté chyby

·        Systém tvorby a čerpání peněžních fondů.

·        Základy účtování o transferech.

·        Hlavní a hospodářská činnost, oddělené účtování, daňové dopady

·        Účtování o příspěvcích zřizovatele na provoz i na pořízení investic po novelách účetních předpisů zejména ČÚS 703, 704 a 709 - metodika MFČR.

·        Aplikace ČÚS č. 708 – účetní odpisy majetku, doba odepisování u PO, zbytková hodnota a časové rozlišování investičních transferů, úloha zřizovatele.

·        Závěrkové operace, stručně základní zásady výpočtu daně z příjmů právnických osob pro p.o.,

·        Účetní závěrka – jaké výkazy jsou povinné, mezitímní, řádná a mimořádná závěrka

 


 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 740,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Obsah semináře

Aktuální informace o zákonu o DPH pro r. 2026, konsolidační balíček, aktuální výklady a stanoviska GFŘ, zápisy z KOOV.

Specifika pro ÚSC a p.o. jako osob povinných k dani - činnost, která není předmětem zákona o DPH, výkon veřejné správy – příklady činností, ekonomická činnost zdaňovaná, ekonomická činnost osvobozená s nárokem na odpočet DPH a bez nároku na odpočet DPH – zásadní vliv na nárok na odpočet u přijatého plnění. Obchodní majetek. Hospodářská x hlavní činnost není pro DPH významná.

Kdy plátce DPH a kdy osoby identifikované, jaké rozdíly pro evidence

Výše obratu pro registraci, od kdy plátce DPH, registrace povinná a dobrovolná, jaké sankce v případě nesplnění registrační povinnosti. Rozšíření práva uplatnit odpočet v zákonem stanovených lhůtách před registrací. Kdy se vyplatí dobrovolná registrace.

Kdy lze zrušit registrace k DPH na žádost a kdy je z moci úřední.  Povinnosti vrátit uplatněné DPH v případě odregistrace.

Nárok na odpočet daně, lhůty a jejich počítání, uplatňování nároku na odpočet, snížení nároku - krácení a poměrování, povinnost vrátit části uplatněného odpočtu.  Nárok na odpočet DPH x transfery.

Režim přenesení daňové povinnosti v tuzemsku, specifika pro veřejnou správu, jak správně uvést do formuláře přiznání k DPH.

Vztahy ÚSC i p.o. k zahraničí, přijetí služeb z EU, nákupy předmětů z EU a jak správně postupovat z hlediska zákona o DPH, prodeje služeb p.o. do EU.

Sazby daně DPH, časté změny, zúžení snížených sazeb k 1.1.2024. Možnosti uplatnění snížené sazby dodavatelem u dodávek ve výstavbě, u oprav a rekonstrukcí staveb.  U prodejních cen stanovit jednoznačně výši DPH pro schvalovací procesy dle předpisů platných pro ÚSC.

Specifika pro dodání a nájem nemovitých věcí, možnost osvobození, avšak rizika chyb.  Častý problém zejména u ÚSC, nutno splnit všechny podmínky pro případné dobrovolné zdanění nájmů.  Nutno sledovat efektivitu zvolených postupů. Změna u nájmů bytových prostor s rizikem povinnosti vrátit uplatněné odpočty.

Zálohové platby a DPH, výklady MF kdy je povinnost odvést DPH a kdy nikoliv.

Daňové doklady, zjednodušený daňový doklad – chyby při uplatňování odpočtu, problematika zaokrouhlení, přepočet cizí měny, daňový doklad vystavený českým plátcem v cizí měně, jak zaúčtovat u příjemce.

Správa DPH, zdaňovací období a jejich změny, kontrolní hlášení, souhrnné hlášení, vzájemné vazby. Dodatečná daňová přiznání, lhůty pro kontroly

Nespolehlivý plátce, kontrola zveřejněných účtů – dopad na ručení za nezaplacenou daň, proto zavést systém kontrol.

Vnitřní kontrolní systém – stanovení odpovědnosti za správné uplatnění DPH na výstupu a za správný propočet nároku na odpočet DPH na vstupu.


 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 3 240,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Obsah semináře

Aktuální informace o zákonu o DPH pro r. 2026, konsolidační balíček, aktuální výklady a stanoviska GFŘ, zápisy z KOOV.

Specifika pro ÚSC a p.o. jako osob povinných k dani - činnost, která není předmětem zákona o DPH, výkon veřejné správy – příklady činností, ekonomická činnost zdaňovaná, ekonomická činnost osvobozená s nárokem na odpočet DPH a bez nároku na odpočet DPH – zásadní vliv na nárok na odpočet u přijatého plnění. Obchodní majetek. Hospodářská x hlavní činnost není pro DPH významná.

Kdy plátce DPH a kdy osoby identifikované, jaké rozdíly pro evidence

Výše obratu pro registraci, od kdy plátce DPH, registrace povinná a dobrovolná, jaké sankce v případě nesplnění registrační povinnosti. Rozšíření práva uplatnit odpočet v zákonem stanovených lhůtách před registrací. Kdy se vyplatí dobrovolná registrace.

Kdy lze zrušit registrace k DPH na žádost a kdy je z moci úřední.  Povinnosti vrátit uplatněné DPH v případě odregistrace.

Nárok na odpočet daně, lhůty a jejich počítání, uplatňování nároku na odpočet, snížení nároku - krácení a poměrování, povinnost vrátit části uplatněného odpočtu.  Nárok na odpočet DPH x transfery.

Režim přenesení daňové povinnosti v tuzemsku, specifika pro veřejnou správu, jak správně uvést do formuláře přiznání k DPH.

Vztahy ÚSC i p.o. k zahraničí, přijetí služeb z EU, nákupy předmětů z EU a jak správně postupovat z hlediska zákona o DPH, prodeje služeb p.o. do EU.

Sazby daně DPH, časté změny, zúžení snížených sazeb k 1.1.2024. Možnosti uplatnění snížené sazby dodavatelem u dodávek ve výstavbě, u oprav a rekonstrukcí staveb.  U prodejních cen stanovit jednoznačně výši DPH pro schvalovací procesy dle předpisů platných pro ÚSC.

Specifika pro dodání a nájem nemovitých věcí, možnost osvobození, avšak rizika chyb.  Častý problém zejména u ÚSC, nutno splnit všechny podmínky pro případné dobrovolné zdanění nájmů.  Nutno sledovat efektivitu zvolených postupů. Změna u nájmů bytových prostor s rizikem povinnosti vrátit uplatněné odpočty.

Zálohové platby a DPH, výklady MF kdy je povinnost odvést DPH a kdy nikoliv.

Daňové doklady, zjednodušený daňový doklad – chyby při uplatňování odpočtu, problematika zaokrouhlení, přepočet cizí měny, daňový doklad vystavený českým plátcem v cizí měně, jak zaúčtovat u příjemce.

Správa DPH, zdaňovací období a jejich změny, kontrolní hlášení, souhrnné hlášení, vzájemné vazby. Dodatečná daňová přiznání, lhůty pro kontroly

Nespolehlivý plátce, kontrola zveřejněných účtů – dopad na ručení za nezaplacenou daň, proto zavést systém kontrol.

Vnitřní kontrolní systém – stanovení odpovědnosti za správné uplatnění DPH na výstupu a za správný propočet nároku na odpočet DPH na vstupu.


 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 740,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Obsah semináře

·        Příprava zákona o účetnictví a dalších souvisejících předpisů účetních i daňových-stručné informace, předpoklad účinnosti k 1.1.2026

·        Příprava zákona o řízení a kontrole veřejných financí, který by měl nahradit zákon o finanční kontrole, předpoklad účinnosti k 1.1.2027

·        Očekávaná novela zákona o DPH k 1.1.2025 – velmi významné změny týkající se i ÚSC a p.o., nově výpočet obratu a postupy při překročení limitu, nároky na odpočet, úpravy rozpočtu

·        Výběr změn předpisů pro p.o. a ÚSC v r. 2026, související daňová rizika za r. 2026

       ü  DPH

       ü  Daň z příjmů fyzických osob – týkající se zaměstnanců, benefity …

       ü  Daň z příjmů právnických osob – týkající se zaměstnavatele

       ü  Zákon 250/2000 Sb.

       ü  Zákon 218/2000 Sb.

       ü  Zrušení vyhlášky o FKSP a povinnost p.o. upravit vnitřní předpisy

       ü  Změny v podpoře stravování zaměstnanců

       ü  Změny související s odměnami u DPP

       ü  Spořící produkty na stáří a jejich daňová podpora

·        Změny zákona o daních z příjmů týkající se přiznání k dani z příjmů právnických osob podávaného v r. 2026 za r. 2025 – sazba daně, nerealizované KR, daňové nedaňové výdaje, mimořádné odpisy, odpisy aut M1-limity

·        Změny zákona o daních z příjmů týkající se výše dani z příjmů fyzických osob za r. 2025 -sazba daně z příjmů, změny v osvobození, změny v příjmech ze závislé činnosti, ostatní příjmy dle §10, zrušení některých slev

·        Aktuality MFČR týkající se úlev z povinností pro postižené povodněmi 2026

·        Novela Technické vyhlášky

·        Novela zákona o majetku ČR – snadnější převody i majetku ÚSC

·        Změny výkladů předpisů v oblasti dotací – paušální výdaje

·        Dopady zrušení Regionálních rad pro příjemce jejich dotací.

·        Změny zákoníku práce i pro zaměstnance veřejné správy

·        Změny limitů pro náhrady cestovních výdajů – vliv na optimální výši stravenky i stravenkového paušálu v r. 2026

·        Nová stanoviska MFČR k účetnictví a k daním veřejné správy, k rozpočtům p.o. atd.

·        Upozornění na dříve přijaté změny účetních a daňových předpisů, které se však v praxi ÚSC a p.o. často nedodržují

·        Aktuální interpretace Národní účetní rady

·        Očekávané úpravy předpisů v souvislosti s elektronizací postupů orgánů veřejné moci

·        Zákon o Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků – vliv na jejich účinnost

·        Zajímavé judikáty – např. k poplatku za zhodnocení st. pozemku

·        Informace o dalších změnách předpisů podle aktuálního vývoje

 

 

 Cílová skupina: zaměstnanci ekonomických odborů a účtáren p.o. a ÚSC, interní auditoři, osoby provádějící kontroly hospodaření p.o. nebo přezkumy hospodaření obcí.


 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 3 240,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Obsah semináře

·        Příprava zákona o účetnictví a dalších souvisejících předpisů účetních i daňových-stručné informace, předpoklad účinnosti k 1.1.2026

·        Příprava zákona o řízení a kontrole veřejných financí, který by měl nahradit zákon o finanční kontrole, předpoklad účinnosti k 1.1.2027

·        Očekávaná novela zákona o DPH k 1.1.2026 – velmi významné změny týkající se i ÚSC a p.o., nově výpočet obratu a postupy při překročení limitu, nároky na odpočet, úpravy rozpočtu

·        Výběr změn předpisů pro p.o. a ÚSC v r. 2025, související daňová rizika za r. 2025

       ü  DPH

       ü  Daň z příjmů fyzických osob – týkající se zaměstnanců, benefity …

       ü  Daň z příjmů právnických osob – týkající se zaměstnavatele

       ü  Zákon 250/2000 Sb.

       ü  Zákon 218/2000 Sb.

       ü  Zrušení vyhlášky o FKSP a povinnost p.o. upravit vnitřní předpisy

       ü  Změny v podpoře stravování zaměstnanců

       ü  Změny související s odměnami u DPP

       ü  Spořící produkty na stáří a jejich daňová podpora

·        Změny zákona o daních z příjmů týkající se přiznání k dani z příjmů právnických osob podávaného v r. 2026 za r. 2025 – sazba daně, nerealizované KR, daňové nedaňové výdaje, mimořádné odpisy, odpisy aut M1-limity

·        Změny zákona o daních z příjmů týkající se výše dani z příjmů fyzických osob za r. 2026 -sazba daně z příjmů, změny v osvobození, změny v příjmech ze závislé činnosti, ostatní příjmy dle §10, zrušení některých slev

·        Aktuality MFČR týkající se úlev z povinností pro postižené povodněmi 2026

·        Novela Technické vyhlášky

·        Novela zákona o majetku ČR – snadnější převody i majetku ÚSC

·        Změny výkladů předpisů v oblasti dotací – paušální výdaje

·        Dopady zrušení Regionálních rad pro příjemce jejich dotací.

·        Změny zákoníku práce i pro zaměstnance veřejné správy

·        Změny limitů pro náhrady cestovních výdajů – vliv na optimální výši stravenky i stravenkového paušálu v r. 2026

·        Nová stanoviska MFČR k účetnictví a k daním veřejné správy, k rozpočtům p.o. atd.

·        Upozornění na dříve přijaté změny účetních a daňových předpisů, které se však v praxi ÚSC a p.o. často nedodržují

·        Aktuální interpretace Národní účetní rady

·        Očekávané úpravy předpisů v souvislosti s elektronizací postupů orgánů veřejné moci

·        Zákon o Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků – vliv na jejich účinnost

·        Zajímavé judikáty – např. k poplatku za zhodnocení st. pozemku

·        Informace o dalších změnách předpisů podle aktuálního vývoje

 

 

 Cílová skupina: zaměstnanci ekonomických odborů a účtáren p.o. a ÚSC, interní auditoři, osoby provádějící kontroly hospodaření p.o. nebo přezkumy hospodaření obcí.


 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka