Školení pro obce

Exkluzivně pro zástupce členských obcí Svazu měst a obcí ČR nabízejí společnosti Aliaves & Co., a.s. za zvýhodněných podmínek celou škálu vzdělávacích kurzů, jak formou prezenční, tak i on-line.

Nabízené vzdělávání volně navazuje na úspěšný projekt Svazu měst a obcí ČR s názvem EFEKTIVNÍ SPRÁVA OBCÍ – ESO.

Slevy Vám budou započteny při objednávce.


únor 2027

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 740,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Obsah semináře

  • Legislativní rámec v r. 2024 i pro r. 2026 – zákon 320/2001 Sb. o finanční kontrole, prováděcí vyhláška č.416/2004 Sb., změny u dotací poskytnutých zrušenými Regionálními radami - pro příjemce těchto dotací – oprávnění provádět kontroly, změny v systému promíjení odvodů a sankcí
  • Informace o připravovaném zákonu o řízení a kontrole veřejných financí – r. 2026 a 2027
  • Roční zprávy v metodice MFČR, aktuální výklady, vzhledem ke struktuře roční zprávy nutno upravit programy příslušných kontrol
  • Informace MFČR a MVČR, metodická pomoc Centrální harmonizační jednotky – aktuální informace jak k provádění řídících kontrol, tak ke správnému vykázání dotací a k jejich kontrole
  • Zákon o finanční kontrole

        - vymezení pojmů

        - obecná formulace finanční kontroly

        - cíle finanční kontroly

        - organizační zajištění finanční kontroly

  • Veřejnosprávní kontrola

        - Zákon o kontrole

        - Veřejnosprávní kontrola u žadatelů a příjemců dotace, příspěvků, návratné finanční výpomoci, změny v návaznosti na legislativu

        - VSK u zřízených p.o.

  • Vnitřní kontrolní systém

        - povinnosti vedoucího orgánu veřejné správy a vedoucích zaměstnanců

        - předběžná kontrola, průběžná kontrola, následná kontrola

        - záznam o kontrole

        - praktický průběh řídící kontroly a nejčastější nedostatky

        -příklad řídících kontrol u transferů jak z pohledu žadatele a příjemce, tak z pohledu      

          poskytovatele

        - příklad řídící kontroly u výdajů

        - příklad řídící kontroly u příjmů

  • Systém vnitřních směrnic, příklady obsahu základních směrnic tvořících vnitřní kontrolní systém účetní jednotky.
  • Změny předpisů, které už vedly k nedávné aktualizaci směrnic
  • informace o předpokládaných změnách předpisů, které mohou k aktualizaci vést
  • Finanční kontrola ve vazbě na trestní odpovědnost, Souhrnné informace o zjištěních uvedených v ročních zprávách a v informacích předaných MFČR
  • Nejčastější dotazy, chyby, praktické poznatky a rady k aplikaci zákona o finanční kontrole.

Shrnutí, workshop, závěr


 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 3 240,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Obsah semináře

  • Legislativní rámec v r. 2024 i pro r. 2026 – zákon 320/2001 Sb. o finanční kontrole, prováděcí vyhláška č.416/2004 Sb., změny u dotací poskytnutých zrušenými Regionálními radami - pro příjemce těchto dotací – oprávnění provádět kontroly, změny v systému promíjení odvodů a sankcí
  • Informace o připravovaném zákonu o řízení a kontrole veřejných financí – r. 2026 a 2027
  • Roční zprávy v metodice MFČR, aktuální výklady, vzhledem ke struktuře roční zprávy nutno upravit programy příslušných kontrol
  • Informace MFČR a MVČR, metodická pomoc Centrální harmonizační jednotky – aktuální informace jak k provádění řídících kontrol, tak ke správnému vykázání dotací a k jejich kontrole
  • Zákon o finanční kontrole

        - vymezení pojmů

        - obecná formulace finanční kontroly

        - cíle finanční kontroly

        - organizační zajištění finanční kontroly

  • Veřejnosprávní kontrola

        - Zákon o kontrole

        - Veřejnosprávní kontrola u žadatelů a příjemců dotace, příspěvků, návratné finanční výpomoci, změny v návaznosti na legislativu

        - VSK u zřízených p.o.

  • Vnitřní kontrolní systém

        - povinnosti vedoucího orgánu veřejné správy a vedoucích zaměstnanců

        - předběžná kontrola, průběžná kontrola, následná kontrola

        - záznam o kontrole

        - praktický průběh řídící kontroly a nejčastější nedostatky

        -příklad řídících kontrol u transferů jak z pohledu žadatele a příjemce, tak z pohledu      

          poskytovatele

        - příklad řídící kontroly u výdajů

        - příklad řídící kontroly u příjmů

  • Systém vnitřních směrnic, příklady obsahu základních směrnic tvořících vnitřní kontrolní systém účetní jednotky.
  • Změny předpisů, které už vedly k nedávné aktualizaci směrnic
  • informace o předpokládaných změnách předpisů, které mohou k aktualizaci vést
  • Finanční kontrola ve vazbě na trestní odpovědnost, Souhrnné informace o zjištěních uvedených v ročních zprávách a v informacích předaných MFČR
  • Nejčastější dotazy, chyby, praktické poznatky a rady k aplikaci zákona o finanční kontrole.

Shrnutí, workshop, závěr


 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 740,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Hospodářská činnost ÚSC a p.o. v r. 2026.

Platná legislativa - zákon o rozpočtových pravidlech č. 218/2000 Sb., zákon o územních rozpočtech č. 250/2000 Sb., účetní předpisy, daňové zákony.

Vymezení hlavní činnosti.

Výklad hlavní činnosti, různé definice podnikatelské činnosti

Podnikatelská činnost ÚSC a p.o., rozpočty, závěrečný účet.

Vymezení hospodářské činnosti, činností doplňkových, hospodářských, vedlejších nebo jiných.

Vnitřní předpisy pro rozhodování o druzích činností a o způsobech jejích sledování včetně oběhu účetních dokladů, odpovědností, kontrol podle zákona o finanční kontrole

Příjmy rozpočtu obcí a krajů -  i  příjmy z hospodářských činností zřízených nebo založených obcí.

Zřizovací listiny příspěvkových organizací.

Rozdíly mezi státní příspěvkovou organizací a příspěvkovou organizací zřízenou ÚSC, finanční vztahy stanovené zřizovatelem, důsledky ztrátové doplňkové činnosti.

Poskytování dotací, příspěvků z rozpočtu SR nebo rozpočtů ÚSC – pouze na hlavní činnost. Výše příspěvku zřizovatele na provoz.

Zdroje úhrad odvodů za porušení rozpočtové kázně a penále

Druh činnosti a rozpočty u p.o.

Zobrazení činností v účetních knihách p.o., náklady výnosy, evidence majetku (ve vztahu k nákladům a výnosům). Jak splnit povinnost sledovat odděleně jinou činnost od hlavní činnosti.

Prokazatelné propočty režijních nákladů – příklady rozvrhových základen. 

Výsledek hospodaření (hl. činnost) x zisk (doplňková činnost).

Zákon o daních z příjmů, vymezení předmětu daně z příjmu u jednotlivých činností tvořící hlavní činnost, samostatné posouzení vlivu na základ daně z příjmů u všech činností tvořících doplňkovou činnost. Příklady.

Daňová úspora – lze uplatnit bez ohledu na druh činnosti, avšak prokázat její použití pouze v případě nákladů na hlavní činnost -  odlišné podmínky

Zákon o silniční daní – povinnost pro veřejně prospěšné poplatníky v závislosti na posouzení činností z hlediska zákona o daních z příjmů – příklady.

Softwarové řešení.  Výkazy zisku a ztráty – jaké nejčastější chyby.

Zákon o DPH – stejné posouzení jak hlavní tak doplňkové činnosti, podstatné, zda ekonomická činnost. Příklady.


 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 3 240,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Hospodářská činnost ÚSC a p.o. v r. 2026.

Platná legislativa - zákon o rozpočtových pravidlech č. 218/2000 Sb., zákon o územních rozpočtech č. 250/2000 Sb., účetní předpisy, daňové zákony.

Vymezení hlavní činnosti.

Výklad hlavní činnosti, různé definice podnikatelské činnosti

Podnikatelská činnost ÚSC a p.o., rozpočty, závěrečný účet.

Vymezení hospodářské činnosti, činností doplňkových, hospodářských, vedlejších nebo jiných.

Vnitřní předpisy pro rozhodování o druzích činností a o způsobech jejích sledování včetně oběhu účetních dokladů, odpovědností, kontrol podle zákona o finanční kontrole

Příjmy rozpočtu obcí a krajů -  i  příjmy z hospodářských činností zřízených nebo založených obcí.

Zřizovací listiny příspěvkových organizací.

Rozdíly mezi státní příspěvkovou organizací a příspěvkovou organizací zřízenou ÚSC, finanční vztahy stanovené zřizovatelem, důsledky ztrátové doplňkové činnosti.

Poskytování dotací, příspěvků z rozpočtu SR nebo rozpočtů ÚSC – pouze na hlavní činnost. Výše příspěvku zřizovatele na provoz.

Zdroje úhrad odvodů za porušení rozpočtové kázně a penále

Druh činnosti a rozpočty u p.o.

Zobrazení činností v účetních knihách p.o., náklady výnosy, evidence majetku (ve vztahu k nákladům a výnosům). Jak splnit povinnost sledovat odděleně jinou činnost od hlavní činnosti.

Prokazatelné propočty režijních nákladů – příklady rozvrhových základen. 

Výsledek hospodaření (hl. činnost) x zisk (doplňková činnost).

Zákon o daních z příjmů, vymezení předmětu daně z příjmu u jednotlivých činností tvořící hlavní činnost, samostatné posouzení vlivu na základ daně z příjmů u všech činností tvořících doplňkovou činnost. Příklady.

Daňová úspora – lze uplatnit bez ohledu na druh činnosti, avšak prokázat její použití pouze v případě nákladů na hlavní činnost -  odlišné podmínky

Zákon o silniční daní – povinnost pro veřejně prospěšné poplatníky v závislosti na posouzení činností z hlediska zákona o daních z příjmů – příklady.

Softwarové řešení.  Výkazy zisku a ztráty – jaké nejčastější chyby.

Zákon o DPH – stejné posouzení jak hlavní tak doplňkové činnosti, podstatné, zda ekonomická činnost. Příklady.


 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 740,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Online seminář Tvorba a čerpání FKSP a fondů v příspěvkových organizacích v roce 2026 je určen ředitelům, ekonomům, účetním, rozpočtářům, metodikům a personalistům příspěvkových organizací, pro které je tvorba fondů povinná. Ocení jej i zaměstnanci zřizovatele, kteří mají na starosti zřízené p.o., kteří u nich provádí veřejnosprávní kontroly a kteří připravují metodickou podporu pro p.o.

Cíl semináře

Pro příspěvkové organizace zřízené územními samosprávnými celky i státem je důležité správně nakládat s finančními prostředky všech peněžních fondů, které jsou podle platných právních předpisů tyto organizace povinny zřídit..

Tvorba a čerpání fondů v příspěvkových organizacích se řídí tzv. velkými a malými rozpočtovými pravidly (zákon č. 218/2000 Sb. a zákon č. 250/2000 Sb.). Jejich nedodržení může být příčinou odvodů za porušení rozpočtové kázně. Seminář nabídne

  • shrnutí klíčových požadavků a doporučených postupů pro rok 2026, významných změn předpisů pro r. 2026 i aktuálních výkladových stanovisek MF ČR
  • rozbor dopadů zrušení vyhlášky o FKSP do vnitřního kontrolního systému
  • související změny zákona o daních z příjmů a rizika chyb zjišťovaných při kontrolách hospodaření p.o. za r.2024
  • aktuální problémy v aplikaci vyhlášek o nákladech na závodní stravování ve vztahu k nově nastaveným limitům pro osvobození zaměstnanců čerpajících příspěvky na stravování.

Obsah semináře

  • Rozbor aktuálního znění předpisů platných pro hospodaření p.o., účetní předpisy – zejména České účetní standardy
  • Struktura vlastních zdrojů a jejich vzájemné vazby
  • Úloha peněžních fondů u p.o. jejich vykazování v účetních knihách, budoucí vývoj, porušení rozpočtové kázně
  • Úloha zřizovatele při tvorbě a čerpání jednotlivých fondů, schvalovací procesy povinné ze zákona
  • Jednotlivé fondy, jejich tvorba a čerpání, příklady správného postupu a příklady nejčastějších chyb
  • FKSP, převody finančních prostředků, daňové povinnosti zaměstnavatele
  • omezená výše tvorby a zrušení vázanost finančních prostředků na spořící produkty na stáří v r.2026
  • povinnost nastavit vlastní pravidla pro čerpání
  • podmínky osvobození od daně z příjmů u zaměstnanců, upozornění na možnost uplatnit osvobozené benefity nejen z FKSP
  • benefity a zavedení limitu pro osvobození – povinnost sledovat čerpání
  • peněžní x nepeněžní plnění, limity nově pro r.2026
  • poukázky
  • zajištění stravování x stravenkový paušál
  • soulad s vyhláškou o nákladech na závodní stravování, zjištěná častá rizika chyb včetně neoprávněného čerpání FKSP, odlišnosti pro p.o.
  • komu je určeno čerpání fondu, časté kontroly a časté chyby
  • vnitřní předpisy a jejich aktualizace
  • Rezervní fond, jeho zdroje a užití
  • ovlivňování výsledků hospodaření v účetním období
  • řešení vykázaných ztrát za účetní období
  • posílení ostatních fondů
  • omezený přístup zřizovatele
  • vztah k finančním prostředkům ze zahraničí nebo z transferů částečně financovaných z EU
  • Rezervní fond a dary
  • Rezervní fond a sankce
  • Fond investic a Fond reprodukce majetku, významné rozdíly pro státní a obecní příspěvkové organizace
  • rozdílné zdroje fondů, kdy účtovat tvorbu, kdy čerpání, možnost ovlivnit účetní hospodářský výsledek
  • kdy je potřeba souhlas zřizovatele
  • kdy vzniká nárok zřizovatele na odvod finančních prostředků
  • jak postupovat u finančních darů
  • zápůjčky a fond – častá pochybení
  • Fond odměn, limity pro jeho tvorbu
  • významné omezení od r. 2024
  • pravidla pro čerpání

 

  • Nekrytí peněžních fondů v účetní závěrce – účetní řešení
  • Transfery, příspěvky, dary – definice pojmů a jejich správné účetní zobrazení
  • Kompletní účetní souvztažnosti – příklady účtování o tvorbě a čerpání všech fondů pro oba typy příspěvkových organizací

 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 3 240,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Online seminář Tvorba a čerpání FKSP a fondů v příspěvkových organizacích v roce 2026 je určen ředitelům, ekonomům, účetním, rozpočtářům, metodikům a personalistům příspěvkových organizací, pro které je tvorba fondů povinná. Ocení jej i zaměstnanci zřizovatele, kteří mají na starosti zřízené p.o., kteří u nich provádí veřejnosprávní kontroly a kteří připravují metodickou podporu pro p.o.

Cíl semináře

Pro příspěvkové organizace zřízené územními samosprávnými celky i státem je důležité správně nakládat s finančními prostředky všech peněžních fondů, které jsou podle platných právních předpisů tyto organizace povinny zřídit..

Tvorba a čerpání fondů v příspěvkových organizacích se řídí tzv. velkými a malými rozpočtovými pravidly (zákon č. 218/2000 Sb. a zákon č. 250/2000 Sb.). Jejich nedodržení může být příčinou odvodů za porušení rozpočtové kázně. Seminář nabídne

  • shrnutí klíčových požadavků a doporučených postupů pro rok 2026, významných změn předpisů pro r. 2026 i aktuálních výkladových stanovisek MF ČR
  • rozbor dopadů zrušení vyhlášky o FKSP do vnitřního kontrolního systému
  • související změny zákona o daních z příjmů a rizika chyb zjišťovaných při kontrolách hospodaření p.o. za r.2024
  • aktuální problémy v aplikaci vyhlášek o nákladech na závodní stravování ve vztahu k nově nastaveným limitům pro osvobození zaměstnanců čerpajících příspěvky na stravování.

Obsah semináře

  • Rozbor aktuálního znění předpisů platných pro hospodaření p.o., účetní předpisy – zejména České účetní standardy
  • Struktura vlastních zdrojů a jejich vzájemné vazby
  • Úloha peněžních fondů u p.o. jejich vykazování v účetních knihách, budoucí vývoj, porušení rozpočtové kázně
  • Úloha zřizovatele při tvorbě a čerpání jednotlivých fondů, schvalovací procesy povinné ze zákona
  • Jednotlivé fondy, jejich tvorba a čerpání, příklady správného postupu a příklady nejčastějších chyb
  • FKSP, převody finančních prostředků, daňové povinnosti zaměstnavatele
  • omezená výše tvorby a zrušení vázanost finančních prostředků na spořící produkty na stáří v r.2026
  • povinnost nastavit vlastní pravidla pro čerpání
  • podmínky osvobození od daně z příjmů u zaměstnanců, upozornění na možnost uplatnit osvobozené benefity nejen z FKSP
  • benefity a zavedení limitu pro osvobození – povinnost sledovat čerpání
  • peněžní x nepeněžní plnění, limity nově pro r.2026
  • poukázky
  • zajištění stravování x stravenkový paušál
  • soulad s vyhláškou o nákladech na závodní stravování, zjištěná častá rizika chyb včetně neoprávněného čerpání FKSP, odlišnosti pro p.o.
  • komu je určeno čerpání fondu, časté kontroly a časté chyby
  • vnitřní předpisy a jejich aktualizace
  • Rezervní fond, jeho zdroje a užití
  • ovlivňování výsledků hospodaření v účetním období
  • řešení vykázaných ztrát za účetní období
  • posílení ostatních fondů
  • omezený přístup zřizovatele
  • vztah k finančním prostředkům ze zahraničí nebo z transferů částečně financovaných z EU
  • Rezervní fond a dary
  • Rezervní fond a sankce
  • Fond investic a Fond reprodukce majetku, významné rozdíly pro státní a obecní příspěvkové organizace
  • rozdílné zdroje fondů, kdy účtovat tvorbu, kdy čerpání, možnost ovlivnit účetní hospodářský výsledek
  • kdy je potřeba souhlas zřizovatele
  • kdy vzniká nárok zřizovatele na odvod finančních prostředků
  • jak postupovat u finančních darů
  • zápůjčky a fond – častá pochybení
  • Fond odměn, limity pro jeho tvorbu
  • významné omezení od r. 2024
  • pravidla pro čerpání

 

  • Nekrytí peněžních fondů v účetní závěrce – účetní řešení
  • Transfery, příspěvky, dary – definice pojmů a jejich správné účetní zobrazení
  • Kompletní účetní souvztažnosti – příklady účtování o tvorbě a čerpání všech fondů pro oba typy příspěvkových organizací

 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka