Školení pro obce

Exkluzivně pro zástupce členských obcí Svazu měst a obcí ČR nabízejí společnosti Aliaves & Co., a.s. za zvýhodněných podmínek celou škálu vzdělávacích kurzů, jak formou prezenční, tak i on-line.

Nabízené vzdělávání volně navazuje na úspěšný projekt Svazu měst a obcí ČR s názvem EFEKTIVNÍ SPRÁVA OBCÍ – ESO.

Slevy Vám budou započteny při objednávce.


říjen 2027

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 3 240,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

URČENO:             
Pro pracovníky zodpovídající za plánování a organizaci pracovních cest, za schvalování, zpracování a za zaúčtování dokladů předaných s požadavkem jejich úhrady v rámci účetních jednotek podnikatelské sféry, neziskové oblasti i veřejné správy.  Dále pro pracovníky zodpovědné za kvalitu vnitřního kontrolního systému účetních jednotek v oblasti cestovních náhrad, za nastavení optimálních limitů omezujících výši náhrad za ubytování, zvoleného způsobu dopravy aj.

Cíl semináře

Znalost základních předpisů účinných v r. 2025 včetně elektromobility, činnosti vykonávané z domova nebo jiného náhradního místa výkonu práce, dopadů vyplácených náhrad na základ daně z příjmů zaměstnavatele i zdaňování zaměstnanců, řešení zahraničních služebních cest v cizích měnách …

Obsah semináře

  • Právní předpisy s účinností k 1.1.2025, metodické pokyny a stanoviska GFŘ, zejména zákoník práce a související prováděcí vyhlášky, daňové zákony, účetní předpisy.
  • Povinností a práva zaměstnavatele
  • Povinnosti a práva zaměstnance, lze odmítnout nástup na pracovní cestu? A jaké důsledky
  • Práce konané mimo pracovní poměr, podmínky pro nárok na cestovní náhrady
  • Stravné – zákonné sazby tuzemské, zahraniční, výpočet, způsoby krácení, souběh zahraniční a
  • Nárok na kapesné,
  • Náhrady za použití soukromého vozidla (typ vozidla a druh pohonu), jiné druhy přepravy, veřejná (hromadná) doprava, kolo, pěší …
  • Náklady na jiné než služební auto na zahraniční služební cestě
  • Jízdní výdaje při využití veřejné dopravy a MHD
  • Výdaje za ubytování, vedlejší náklady
  • Jiné výdaje
  • Pořízení aktiv pro zaměstnavatele – problematika DPH v ČR, DPH v EU.
  • Vyúčtování pracovních cest, lhůty, dokladovost, kurzy a přepočty na Kč, přeplatky a nedoplatky
  • Kdy daňově účinné náklady
  • Používané tiskopisy
  • Archivace dokladů
  • Nejčastější chyby a jejich důsledky.

 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 740,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

URČENO:             
Pro pracovníky zodpovídající za plánování a organizaci pracovních cest, za schvalování, zpracování a za zaúčtování dokladů předaných s požadavkem jejich úhrady v rámci účetních jednotek podnikatelské sféry, neziskové oblasti i veřejné správy.  Dále pro pracovníky zodpovědné za kvalitu vnitřního kontrolního systému účetních jednotek v oblasti cestovních náhrad, za nastavení optimálních limitů omezujících výši náhrad za ubytování, zvoleného způsobu dopravy aj.

Cíl semináře

Znalost základních předpisů účinných v r. 2025 včetně elektromobility, činnosti vykonávané z domova nebo jiného náhradního místa výkonu práce, dopadů vyplácených náhrad na základ daně z příjmů zaměstnavatele i zdaňování zaměstnanců, řešení zahraničních služebních cest v cizích měnách …

Obsah semináře

  • Právní předpisy s účinností k 1.1.2025, metodické pokyny a stanoviska GFŘ, zejména zákoník práce a související prováděcí vyhlášky, daňové zákony, účetní předpisy.
  • Povinností a práva zaměstnavatele
  • Povinnosti a práva zaměstnance, lze odmítnout nástup na pracovní cestu? A jaké důsledky
  • Práce konané mimo pracovní poměr, podmínky pro nárok na cestovní náhrady
  • Stravné – zákonné sazby tuzemské, zahraniční, výpočet, způsoby krácení, souběh zahraniční a
  • Nárok na kapesné,
  • Náhrady za použití soukromého vozidla (typ vozidla a druh pohonu), jiné druhy přepravy, veřejná (hromadná) doprava, kolo, pěší …
  • Náklady na jiné než služební auto na zahraniční služební cestě
  • Jízdní výdaje při využití veřejné dopravy a MHD
  • Výdaje za ubytování, vedlejší náklady
  • Jiné výdaje
  • Pořízení aktiv pro zaměstnavatele – problematika DPH v ČR, DPH v EU.
  • Vyúčtování pracovních cest, lhůty, dokladovost, kurzy a přepočty na Kč, přeplatky a nedoplatky
  • Kdy daňově účinné náklady
  • Používané tiskopisy
  • Archivace dokladů
  • Nejčastější chyby a jejich důsledky.

 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 740,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Online seminář Tvorba a čerpání FKSP a fondů v příspěvkových organizacích v roce 2026 je určen ředitelům, ekonomům, účetním, rozpočtářům, metodikům a personalistům příspěvkových organizací, pro které je tvorba fondů povinná. Ocení jej i zaměstnanci zřizovatele, kteří mají na starosti zřízené p.o., kteří u nich provádí veřejnosprávní kontroly a kteří připravují metodickou podporu pro p.o.

Cíl semináře

Pro příspěvkové organizace zřízené územními samosprávnými celky i státem je důležité správně nakládat s finančními prostředky všech peněžních fondů, které jsou podle platných právních předpisů tyto organizace povinny zřídit..

Tvorba a čerpání fondů v příspěvkových organizacích se řídí tzv. velkými a malými rozpočtovými pravidly (zákon č. 218/2000 Sb. a zákon č. 250/2000 Sb.). Jejich nedodržení může být příčinou odvodů za porušení rozpočtové kázně. Seminář nabídne

  • shrnutí klíčových požadavků a doporučených postupů pro rok 2026, významných změn předpisů pro r. 2026 i aktuálních výkladových stanovisek MF ČR
  • rozbor dopadů zrušení vyhlášky o FKSP do vnitřního kontrolního systému
  • související změny zákona o daních z příjmů a rizika chyb zjišťovaných při kontrolách hospodaření p.o. za r.2024
  • aktuální problémy v aplikaci vyhlášek o nákladech na závodní stravování ve vztahu k nově nastaveným limitům pro osvobození zaměstnanců čerpajících příspěvky na stravování.

Obsah semináře

  • Rozbor aktuálního znění předpisů platných pro hospodaření p.o., účetní předpisy – zejména České účetní standardy
  • Struktura vlastních zdrojů a jejich vzájemné vazby
  • Úloha peněžních fondů u p.o. jejich vykazování v účetních knihách, budoucí vývoj, porušení rozpočtové kázně
  • Úloha zřizovatele při tvorbě a čerpání jednotlivých fondů, schvalovací procesy povinné ze zákona
  • Jednotlivé fondy, jejich tvorba a čerpání, příklady správného postupu a příklady nejčastějších chyb
  • FKSP, převody finančních prostředků, daňové povinnosti zaměstnavatele
  • omezená výše tvorby a zrušení vázanost finančních prostředků na spořící produkty na stáří v r.2026
  • povinnost nastavit vlastní pravidla pro čerpání
  • podmínky osvobození od daně z příjmů u zaměstnanců, upozornění na možnost uplatnit osvobozené benefity nejen z FKSP
  • benefity a zavedení limitu pro osvobození – povinnost sledovat čerpání
  • peněžní x nepeněžní plnění, limity nově pro r.2026
  • poukázky
  • zajištění stravování x stravenkový paušál
  • soulad s vyhláškou o nákladech na závodní stravování, zjištěná častá rizika chyb včetně neoprávněného čerpání FKSP, odlišnosti pro p.o.
  • komu je určeno čerpání fondu, časté kontroly a časté chyby
  • vnitřní předpisy a jejich aktualizace
  • Rezervní fond, jeho zdroje a užití
  • ovlivňování výsledků hospodaření v účetním období
  • řešení vykázaných ztrát za účetní období
  • posílení ostatních fondů
  • omezený přístup zřizovatele
  • vztah k finančním prostředkům ze zahraničí nebo z transferů částečně financovaných z EU
  • Rezervní fond a dary
  • Rezervní fond a sankce
  • Fond investic a Fond reprodukce majetku, významné rozdíly pro státní a obecní příspěvkové organizace
  • rozdílné zdroje fondů, kdy účtovat tvorbu, kdy čerpání, možnost ovlivnit účetní hospodářský výsledek
  • kdy je potřeba souhlas zřizovatele
  • kdy vzniká nárok zřizovatele na odvod finančních prostředků
  • jak postupovat u finančních darů
  • zápůjčky a fond – častá pochybení
  • Fond odměn, limity pro jeho tvorbu
  • významné omezení od r. 2024
  • pravidla pro čerpání

 

  • Nekrytí peněžních fondů v účetní závěrce – účetní řešení
  • Transfery, příspěvky, dary – definice pojmů a jejich správné účetní zobrazení
  • Kompletní účetní souvztažnosti – příklady účtování o tvorbě a čerpání všech fondů pro oba typy příspěvkových organizací

 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 3 240,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Online seminář Tvorba a čerpání FKSP a fondů v příspěvkových organizacích v roce 2026 je určen ředitelům, ekonomům, účetním, rozpočtářům, metodikům a personalistům příspěvkových organizací, pro které je tvorba fondů povinná. Ocení jej i zaměstnanci zřizovatele, kteří mají na starosti zřízené p.o., kteří u nich provádí veřejnosprávní kontroly a kteří připravují metodickou podporu pro p.o.

Cíl semináře

Pro příspěvkové organizace zřízené územními samosprávnými celky i státem je důležité správně nakládat s finančními prostředky všech peněžních fondů, které jsou podle platných právních předpisů tyto organizace povinny zřídit..

Tvorba a čerpání fondů v příspěvkových organizacích se řídí tzv. velkými a malými rozpočtovými pravidly (zákon č. 218/2000 Sb. a zákon č. 250/2000 Sb.). Jejich nedodržení může být příčinou odvodů za porušení rozpočtové kázně. Seminář nabídne

  • shrnutí klíčových požadavků a doporučených postupů pro rok 2026, významných změn předpisů pro r. 2026 i aktuálních výkladových stanovisek MF ČR
  • rozbor dopadů zrušení vyhlášky o FKSP do vnitřního kontrolního systému
  • související změny zákona o daních z příjmů a rizika chyb zjišťovaných při kontrolách hospodaření p.o. za r.2024
  • aktuální problémy v aplikaci vyhlášek o nákladech na závodní stravování ve vztahu k nově nastaveným limitům pro osvobození zaměstnanců čerpajících příspěvky na stravování.

Obsah semináře

  • Rozbor aktuálního znění předpisů platných pro hospodaření p.o., účetní předpisy – zejména České účetní standardy
  • Struktura vlastních zdrojů a jejich vzájemné vazby
  • Úloha peněžních fondů u p.o. jejich vykazování v účetních knihách, budoucí vývoj, porušení rozpočtové kázně
  • Úloha zřizovatele při tvorbě a čerpání jednotlivých fondů, schvalovací procesy povinné ze zákona
  • Jednotlivé fondy, jejich tvorba a čerpání, příklady správného postupu a příklady nejčastějších chyb
  • FKSP, převody finančních prostředků, daňové povinnosti zaměstnavatele
  • omezená výše tvorby a zrušení vázanost finančních prostředků na spořící produkty na stáří v r.2026
  • povinnost nastavit vlastní pravidla pro čerpání
  • podmínky osvobození od daně z příjmů u zaměstnanců, upozornění na možnost uplatnit osvobozené benefity nejen z FKSP
  • benefity a zavedení limitu pro osvobození – povinnost sledovat čerpání
  • peněžní x nepeněžní plnění, limity nově pro r.2026
  • poukázky
  • zajištění stravování x stravenkový paušál
  • soulad s vyhláškou o nákladech na závodní stravování, zjištěná častá rizika chyb včetně neoprávněného čerpání FKSP, odlišnosti pro p.o.
  • komu je určeno čerpání fondu, časté kontroly a časté chyby
  • vnitřní předpisy a jejich aktualizace
  • Rezervní fond, jeho zdroje a užití
  • ovlivňování výsledků hospodaření v účetním období
  • řešení vykázaných ztrát za účetní období
  • posílení ostatních fondů
  • omezený přístup zřizovatele
  • vztah k finančním prostředkům ze zahraničí nebo z transferů částečně financovaných z EU
  • Rezervní fond a dary
  • Rezervní fond a sankce
  • Fond investic a Fond reprodukce majetku, významné rozdíly pro státní a obecní příspěvkové organizace
  • rozdílné zdroje fondů, kdy účtovat tvorbu, kdy čerpání, možnost ovlivnit účetní hospodářský výsledek
  • kdy je potřeba souhlas zřizovatele
  • kdy vzniká nárok zřizovatele na odvod finančních prostředků
  • jak postupovat u finančních darů
  • zápůjčky a fond – častá pochybení
  • Fond odměn, limity pro jeho tvorbu
  • významné omezení od r. 2024
  • pravidla pro čerpání

 

  • Nekrytí peněžních fondů v účetní závěrce – účetní řešení
  • Transfery, příspěvky, dary – definice pojmů a jejich správné účetní zobrazení
  • Kompletní účetní souvztažnosti – příklady účtování o tvorbě a čerpání všech fondů pro oba typy příspěvkových organizací

 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 740,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Obsah semináře

Aktuální informace o zákonu o DPH pro r. 2026, konsolidační balíček, aktuální výklady a stanoviska GFŘ, zápisy z KOOV.

Specifika pro ÚSC a p.o. jako osob povinných k dani - činnost, která není předmětem zákona o DPH, výkon veřejné správy – příklady činností, ekonomická činnost zdaňovaná, ekonomická činnost osvobozená s nárokem na odpočet DPH a bez nároku na odpočet DPH – zásadní vliv na nárok na odpočet u přijatého plnění. Obchodní majetek. Hospodářská x hlavní činnost není pro DPH významná.

Kdy plátce DPH a kdy osoby identifikované, jaké rozdíly pro evidence

Výše obratu pro registraci, od kdy plátce DPH, registrace povinná a dobrovolná, jaké sankce v případě nesplnění registrační povinnosti. Rozšíření práva uplatnit odpočet v zákonem stanovených lhůtách před registrací. Kdy se vyplatí dobrovolná registrace.

Kdy lze zrušit registrace k DPH na žádost a kdy je z moci úřední.  Povinnosti vrátit uplatněné DPH v případě odregistrace.

Nárok na odpočet daně, lhůty a jejich počítání, uplatňování nároku na odpočet, snížení nároku - krácení a poměrování, povinnost vrátit části uplatněného odpočtu.  Nárok na odpočet DPH x transfery.

Režim přenesení daňové povinnosti v tuzemsku, specifika pro veřejnou správu, jak správně uvést do formuláře přiznání k DPH.

Vztahy ÚSC i p.o. k zahraničí, přijetí služeb z EU, nákupy předmětů z EU a jak správně postupovat z hlediska zákona o DPH, prodeje služeb p.o. do EU.

Sazby daně DPH, časté změny, zúžení snížených sazeb k 1.1.2024. Možnosti uplatnění snížené sazby dodavatelem u dodávek ve výstavbě, u oprav a rekonstrukcí staveb.  U prodejních cen stanovit jednoznačně výši DPH pro schvalovací procesy dle předpisů platných pro ÚSC.

Specifika pro dodání a nájem nemovitých věcí, možnost osvobození, avšak rizika chyb.  Častý problém zejména u ÚSC, nutno splnit všechny podmínky pro případné dobrovolné zdanění nájmů.  Nutno sledovat efektivitu zvolených postupů. Změna u nájmů bytových prostor s rizikem povinnosti vrátit uplatněné odpočty.

Zálohové platby a DPH, výklady MF kdy je povinnost odvést DPH a kdy nikoliv.

Daňové doklady, zjednodušený daňový doklad – chyby při uplatňování odpočtu, problematika zaokrouhlení, přepočet cizí měny, daňový doklad vystavený českým plátcem v cizí měně, jak zaúčtovat u příjemce.

Správa DPH, zdaňovací období a jejich změny, kontrolní hlášení, souhrnné hlášení, vzájemné vazby. Dodatečná daňová přiznání, lhůty pro kontroly

Nespolehlivý plátce, kontrola zveřejněných účtů – dopad na ručení za nezaplacenou daň, proto zavést systém kontrol.

Vnitřní kontrolní systém – stanovení odpovědnosti za správné uplatnění DPH na výstupu a za správný propočet nároku na odpočet DPH na vstupu.


 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 3 240,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Obsah semináře

Aktuální informace o zákonu o DPH pro r. 2026, konsolidační balíček, aktuální výklady a stanoviska GFŘ, zápisy z KOOV.

Specifika pro ÚSC a p.o. jako osob povinných k dani - činnost, která není předmětem zákona o DPH, výkon veřejné správy – příklady činností, ekonomická činnost zdaňovaná, ekonomická činnost osvobozená s nárokem na odpočet DPH a bez nároku na odpočet DPH – zásadní vliv na nárok na odpočet u přijatého plnění. Obchodní majetek. Hospodářská x hlavní činnost není pro DPH významná.

Kdy plátce DPH a kdy osoby identifikované, jaké rozdíly pro evidence

Výše obratu pro registraci, od kdy plátce DPH, registrace povinná a dobrovolná, jaké sankce v případě nesplnění registrační povinnosti. Rozšíření práva uplatnit odpočet v zákonem stanovených lhůtách před registrací. Kdy se vyplatí dobrovolná registrace.

Kdy lze zrušit registrace k DPH na žádost a kdy je z moci úřední.  Povinnosti vrátit uplatněné DPH v případě odregistrace.

Nárok na odpočet daně, lhůty a jejich počítání, uplatňování nároku na odpočet, snížení nároku - krácení a poměrování, povinnost vrátit části uplatněného odpočtu.  Nárok na odpočet DPH x transfery.

Režim přenesení daňové povinnosti v tuzemsku, specifika pro veřejnou správu, jak správně uvést do formuláře přiznání k DPH.

Vztahy ÚSC i p.o. k zahraničí, přijetí služeb z EU, nákupy předmětů z EU a jak správně postupovat z hlediska zákona o DPH, prodeje služeb p.o. do EU.

Sazby daně DPH, časté změny, zúžení snížených sazeb k 1.1.2024. Možnosti uplatnění snížené sazby dodavatelem u dodávek ve výstavbě, u oprav a rekonstrukcí staveb.  U prodejních cen stanovit jednoznačně výši DPH pro schvalovací procesy dle předpisů platných pro ÚSC.

Specifika pro dodání a nájem nemovitých věcí, možnost osvobození, avšak rizika chyb.  Častý problém zejména u ÚSC, nutno splnit všechny podmínky pro případné dobrovolné zdanění nájmů.  Nutno sledovat efektivitu zvolených postupů. Změna u nájmů bytových prostor s rizikem povinnosti vrátit uplatněné odpočty.

Zálohové platby a DPH, výklady MF kdy je povinnost odvést DPH a kdy nikoliv.

Daňové doklady, zjednodušený daňový doklad – chyby při uplatňování odpočtu, problematika zaokrouhlení, přepočet cizí měny, daňový doklad vystavený českým plátcem v cizí měně, jak zaúčtovat u příjemce.

Správa DPH, zdaňovací období a jejich změny, kontrolní hlášení, souhrnné hlášení, vzájemné vazby. Dodatečná daňová přiznání, lhůty pro kontroly

Nespolehlivý plátce, kontrola zveřejněných účtů – dopad na ručení za nezaplacenou daň, proto zavést systém kontrol.

Vnitřní kontrolní systém – stanovení odpovědnosti za správné uplatnění DPH na výstupu a za správný propočet nároku na odpočet DPH na vstupu.


 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka