08.09.2015

Přizpůsobit zákony praktickým potřebám. To je záměr MMR

Na 182. Žofínském fóru se debatovalo o stěžejních zákonech, které má v gesci Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR). Témata nového zákona o zadávání veřejných zakázek a novely stavebního zákona zcela zaplnila Velký sál paláce Žofín. 

Na 182. Žofínském fóru se debatovalo o stěžejních zákonech, které má v gesci Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR). Témata nového zákona o zadávání veřejných zakázek a novely stavebního zákona zcela zaplnila Velký sál paláce Žofín. 

Z diskuse vyplynulo, že současný zákon o veřejných zakázkách spíše nutí zadavatele hodnotit nabídky zejména podle kritéria nejnižší ceny. Další velká bolest mnohokráte novelizovaného zákona spočívá v rozsáhlé materii, kdy zákon v sobě spojuje jak pravidla, tak složitou metodiku, ve které se zejména menší zadavatelé těžko orientují.  

„V novém zákoně chceme eliminovat to co je dnes, tedy soutěžení hlavně na cenu. Důraz musí být na kvalitu. Také jdeme zcela jinou cestou, než na co je naše země zvyklá. Nejprve vytvoříme zákon a následně  prováděcí předpisy a uživatelům zákona nabídneme přehlednou metodiku,“ uvedla na Žofínském fóru ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová a dodala: „Cílem Ministerstva pro místní rozvoj je právě široká metodická podpora zadavatelů. Chceme, aby nová metodika byla názornější, jednodušší a orientovaná na zadavatele.“

Při přípravě nového zákona o veřejných zakázkách vedlo Ministerstvo pro místní rozvoj dialog se všemi subjekty, jejichž fungování zákon ovlivní. Proces vypořádání připomínek, kterých přišlo 3 500, byl velmi složitý. Z původních 1400 zásadních, jich už zbývá vyřešit 55, které jsou však spíše v rovině politické. Mnozí zadavatelé požadují nejrůznější výjimky. Šíření výjimek, tedy postupů mimo zákon, kde chybí veřejná kontrola, však není správná cesta. Do konce října by měl být zákon projednán vládou.

Evropská komise považuje stávající český zákon o veřejných zakázkách za nejstriktnější v celé Evropské unii. Nový zákon tak dává nejen více možností, ale také přenáší více odpovědnosti zadavatele. "Zákony by se měly psát tak, aby poskytovaly návod a nepředjímaly, že je někdo bude obcházet. Tresty za porušování práva či korupci by měly řešit jiné právní předpisy než ty věcné. Pro města a obce je důležité, aby nová legislativa i metodika byla kratší a úspěšnější a samosprávy měly dostatek informací, aby se ji mohly naučit,“ doplnil Dan Jiránek, výkonný ředitel Svazu měst a obcí ČR.

Co se týká stavebního zákona, Ministerstvo pro místní rozvoj dlouho dopředu zjišťovalo, jakým způsobem se dá zrychlit získávání stavebních povolení. Cílem novely stavebního zákona je, že úspora času má být minimálně sedm měsíců. Mělo by platit, že jedna stavba, rovná se jedno rozhodnutí. Tedy všechna povolení by měla být vydána v rámci jednoho koordinovaného řízení, zakončené tzv. koordinovaným povolením. Eliminovat by se tak měl problém, kdy různé typy staveb povolují různé stavební úřady.