17.02.2022

Mapa vzdělávacího ne/úspěchu

Tým okolo sociologa Daniela Prokopa spojil data o mikroregionech a ukazuje, že vzdělávací neúspěšnost (propadání, nedokončování ZŠ či absence) není jen problémem Karlovarska či Ústecka. Trápí i periferie Plzeňského a dalších bohatších krajů. Seznamte se s výsledky této analýzy.

Nejnovější analýza PAQ Research zjišťuje míru nerovností ve vzdělávací úspěšnosti napříč územím a pokouší se zodpovědět následující otázky:

  1. Které části země trpí vzdělávací neúspěšností?
  2. Co může za vzdělávací neúspěšnost?
  3. Jak si se vzdělávací neúspěšností umí poradit obce?
  4. Pomáhá financování školám rozvíjet potenciál všech dětí?

Míra neúspěšnosti podle autorů studie úzce souvisí se sociálními problémy v regionu – nejvíce s exekucemi, bytovou nouzí a dalšími problémy, které destabilizují rodiny. Některým obcím se ale daří se sociálními podmínkami bojovat a neúspěšnost je zde mnohem menší, než bychom předpokládali. Ve snížení neúspěšnosti ale nepomáhá systém financování škol. Nedává více peněz školám a obcím, které musí kompenzovat znevýhodnění žáků. I proto některé oblasti naopak za očekáváním zaostávají.

Celou analýzu najdete na webu www.mapavzdelavani.cz