21.05.2020

"Lex voucher" aneb jaké mají cestovní kanceláře povinnosti

Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová a veřejný ochránce práv Stanislav Křeček rozeslali společný dopis provozovatelům cestovních kanceláří, ve kterém uvádějí přesné postupy, jak by se cestovní kanceláře měly v problematických situacích vůči klientovi zachovat. Odvolávají se na zákon Lex voucher i na další platné zákonné povinnosti cestovních kanceláří.

Ve společném dopise ministryně pro místní rozvoj a ombudsman apelují na cestovní kanceláře, aby s klienty jednaly s odbornou péčí, což platí dvojnásobně v současné situaci, kdy disponují prostředky svých zákazníků, kteří se leckdy rozhodli zaplatit za dovolenou nemalou částku.

Konkrétně upozorňují na dodržování zákonných podmínek pro vydávání poukazů na zájezdy podle tzv. Lex Voucher, zákonné úpravy „stornopoplatků“, vzájemnou komunikacei a dále upozorňují na nekalé obchodní praktiky, pokud cestovní kanceláře požadují doplatek za zájezd při vědomí, že zájezd nebude možné uskutečnit.

„Je třeba, aby se cestovní kanceláře ke klientům chovaly korektně. Situace podnikání v cestovním ruchu je složitá, ale stejně složitá je i pro klienty. Některé cestovní kanceláře ohledy neberou a s klienty nekomunikují, proto jsme se dohodli s ministerstvem, že připravíme společný dopis s upozorněním, na problémy, s nimiž se setkáváme. Cestovní kanceláře by si měly uvědomit, že například nemohou požadovat doplacení zájezdu, o němž ví, že se neuskuteční,“ řekl veřejný ochránce práv Stanislav Křeček.

O zákonu Lex voucher

Parlament České republiky přijal zákon z dílny Ministerstva pro místní rozvoj (známý jako Lex voucher) na ochranu cestovních kanceláří, které nebyly schopny fungovat v době pandemie a naprostá většina se ocitla kvůli paralyzovanému trhu na pokraji krachu. Obdobný zákon jako Česká republika přijaly některé další státy jako např. Francie, Belgie a Polsko. Zákon stanoví, že v případě zrušení zájezdu s termínem zahájení od 20. 2. 2020 do 31. 8. 2020 z důvodu pandemie má cestovní kancelář možnost vydat klientovi poukaz na zájezd. Tento poukaz mohou odmítnout některé ohrožené skupiny obyvatel. Klient tak o svůj zájezd nepřijde, může si vybrat náhradní termín. Pokud se klienti rozhodnou voucher do 31. 8. 2021 nevyčerpat, cestovní kancelář jim bude povinna veškeré uhrazené platby za zájezd vrátit do 14 dní. Poukazy musejí být zajištěny pro případ úpadku cestovní kanceláře. Klienti se tedy nemusejí obávat, že o své peníze přijdou.

Veřejný ochránce práv ani ministerstvo nemohou řešit spory lidí s cestovními kancelářemi. Pokud se klienti domnívají, že cestovní kancelář jedná v rozporu se zákonem a porušuje jejich spotřebitelská práva, mohou se obrátit na Českou obchodní inspekci. Ta sice jako dohledový orgán, může postup cestovní kanceláře prověřit, ale vlastní spor mezi klientem a cestovní kanceláří ani ČOI nerozhodne. Mohou spor řešit pomocí mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR), případně se obrátit na soud.

Dopis naleznete zde.

Práva spotřebitelů v oblasti zájezdů a dalších služeb cestovního ruchu v souvislosti s onemocněním COVID-19 zde.

 

ZDROJ: MMR