Ministerstva - články, stanoviska

23.07.2019

Vyjádření MV k problematice mlčenlivosti, k otázce určení správce a zpracovatele v přenesené působnosti obcí a k vymazávání starých údajů z registru smluv.

Požádali jsme Ministerstvo vnitra o vyjádření k problematice mlčenlivosti členů zastupitelstev a zaměstnanců obce po zrušení obecné povinnosti mlčenlivosti a dále k určení správce a zpracovatele osobních údajů v přenesené působnosti obcí a k vymazávání starých zápisů v registru smluv. 

12.07.2019

Vaše data jsou Vaše práva – video Evropského sboru pro ochranu osobních údajů

U příležitosti prvního výročí účinnosti GDPR vytvořil Evropský sbor pro ochranu osobních údajů krátké video, ve kterém shrnul hlavní zásady v oblasti ochrany osobních údajů. Video, s českým komentářem, můžete shlédnout zde: Video Evropského sboru pro ochranu osobních údajů (EDPB).

Zdroj: Úřad pro ochranu osobních údajů

10.05.2019

Nebojte se do knihovny, nakládají s osobními údaji čtenářů v souladu s GDPR.

V České republice máme nejvíce veřejných knihoven na světě – 4 x více než Evropa a dokonce 10 x více než Spojené státy. Důvod, proč máme v Čechách tolik knihoven, je prostý. Knihovny byly po dlouhou dobu povinné. Každé město, i ta nejmenší vesnička, měly zákonem z roku 1919 nařízeno knihovnu provozovat

16.04.2019

Dobrovolné zveřejňování faktur a anonymizace osobních údajů

Některé obce a města se rozhodly, v rámci vyšší míry transparentnosti a veřejné kontroly hospodaření s veřejnými prostředky, pro dobrovolné zveřejňování nejen smluv (zákonnou povinnost mají jen některé obce), ale i faktur. Občan tak může po pár kliknutích na webu zjistit, za co obec utrácela. Při zveřejňování

09.04.2019

Místní poplatky a zpracování osobních údajů

Nějaký ten místní poplatek má zaveden téměř každá obec. Mezi ty nejčastější patří poplatek ze psů, poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálního odpadu a poplatek za užívání veřejného prostranství. Dalšími poplatky, které mohou obce dle zákona

18.03.2019

„Výběrka“ a personální praxe obcí - postup při nakládání s osobními údaji zaměstnanců a zájemců o zaměstnání.

Obec, která provádí výběrové řízení na pozice úředníků nebo i ostatních zaměstnanců obecních úřadů či organizačních složek obce, může za účelem výběru vhodného uchazeče, zpracovávat osobní údaje zájemců i bez jejich souhlasu. U úředníků obecních úřadů, předchází vzniku pracovního poměru na dobu neurčitou

12.03.2019

Zveřejňování odměn zaměstnanců a zastupitelů obce

Velmi často se objevují žádosti (podle „stošestky“) s dotazy na výši platu či odměn jednotlivých zaměstnanců obecních úřadů, ale i členů zastupitelstva obce. Hranice mezi právem na svobodný přístup k informacím a ochranou osobních údajů v oblasti poskytování informací o odměnách (platech)

19.02.2019

Kopírování dokladů a veřejných listin

V praxi je možné se velmi často setkat s pořizováním a uchováváním kopií nejrůznějších druhů osobních dokladů a jiných listin fyzických osob. Kopírují se občanské průkazy, řidičské průkazy, zdravotní kartičky, velké technické průkazy od vozidla, rodné listy, oddací listy a dokonce i přihlašovací lístky

11.02.2019

Zveřejňování informací na úřední desce obce v souladu s GDPR

Pravidla ochrany osobních údajů se týkají i zveřejňování informací na úředních deskách obcí a je třeba na ně plně aplikovat všechny zásady GDPR (zásada zákonnosti, korektnosti, transparentnosti, účelového omezení a minimalizace údajů). Při zveřejňování informací na úřední desce je třeba rozlišovat,

05.02.2019

Zveřejňování smluv v souladu s požadavky GDPR

Obce při své činnosti uzavírají nejrůznější druhy smluv, jako jsou smlouvy nájemní, kupní, smlouvy o dílo, pachty atp. V těchto smlouvách, stejně jako v usneseních příslušných orgánů obce, které o jejich přijetí rozhodují, se nacházejí osobní údaje, které podléhají ochraně osobních údajů dle obecného nařízení GDPR

24.01.2019

Stanovisko MF k souběhu funkcí pověřence a interního auditora

Ministerstvo financí, odbor Centrální harmonizační jednotka, vydalo stanovisko k souběžnému výkonu funkce zvláštního pověřence pro ochranu osobních údajů a funkce interního auditora. Úřad pro ochranu osobních údajů ponechává výklad této problematiky na Ministerstvu financí, jelikož oblast finanční kontroly

21.01.2019

Jak zpracovávat osobní údaje v souladu s GDPR při správě bytového fondu obce?

Obce a města jsou obvykle vlastníky rozsáhlého bytového fondu, provádějí správu svých bytových domů a vystupují tak v pozici pronajímatele. Mohou také touto správou pověřit jinou fyzickou nebo právnickou osobu, která pak na základě smluvního vztahu vykonává za obec správcovské činnosti.

10.01.2019

Co dělat při porušení zabezpečení osobních údajů?

Práce pro „blaho“ občanů obce je zajímavá, různorodá, krásná, ale také odpovědná a náročná, jelikož skýtá mnohá úskalí, která číhají při nedodržení povinností vyplývajících z platné legislativy. Jednou z takových povinností je i zabezpečení osobních údajů

08.01.2019

Práva subjektů údajů a jejich uplatňování v podmínkách obcí: Limity práva na výmaz

Na podatelnu obecního úřadu se dostaví občan, který požaduje výmaz svých osobních údajů, které o něm obec zpracovává. Nahlédnutím do občanského průkazu obec provede jednoznačnou identifikaci žadatele, která je podmínkou k tomu, aby mohl být případný výmaz proveden.

11.12.2018

Být či nebýt transparentní? Aneb jak na zveřejňování osobních údajů v zápisech a usneseních zastupitelstva a rady obce?

Zápisy a usnesení zastupitelstva obce či rady obce ve většině případů obsahují osobní údaje, které se vztahují k projednávaným záležitostem. Při posuzování, jakým způsobem postupovat při poskytování informací z těchto dokumentů, tak aby nedošlo k porušení právních předpisů v oblasti ochrany osobních

10.12.2018

Dopad povinností vyplývajících z nařízení GDPR na zadávání veřejných zakázek

Ministerstvo pro místní rozvoj v souvislosti s problematikou ochrany osobních údajů dle obecného nařízení GDPR vydalo ve spolupráci s Úřadem na ochranu osobních údajů metodické stanovisko, ve kterém jsou řešeny základní otázky spojené s veřejným zadáváním. Je zcela jisté, že v zadávacím řízení dochází

10.10.2018

Informování veřejnosti o činnosti obce musí respektovat právo na soukromí osob

„Osobní údaje jsou „majetkem“ každého jednotlivce, který by měl mít možnost jimi disponovat a ani požadavky na transparentní výkon veřejné správy a samosprávy nemohou opomíjet právo na soukromí dotčených osob“, říká Úřad pro ochranu osobních údajů. Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích,

10.10.2018

Spisová služba, archivace dokumentů a skartační řízení – povinnosti obcí, škol a školek.

Povinnost vést spisovou službu a pravidla pro skartační řízení upravuje zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě. Ten ukládá určeným původcům vést spisovou službu a povinnost uchovávat dokumenty a umožnit výběr archiválií. Povinnosti ale nejsou pro všechny stejné. Vést spisovou službu musí

25.09.2018

Správce versus Zpracovatel

V praxi se často setkáváme s tím, že považujeme některého z dodavatelů za zpracovatele, ale on se brání a tvrdí, že pouze poskytuje technické řešení, osobní údaje nezpracovává, a i když je může občas z povahy své práce vidět, není zpracovatelem. Při rozhodování o tom, kdo je zpracovatelem, je třeba vycházet

25.09.2018

Provozování kamerového systému a ochrana osobních údajů

Obce a školy využívají kamerové systémy zejména za účelem ochrany svého majetku, ale i bezpečnosti, zdraví a života osob, které vstupují do monitorovaného prostoru, ať už jsou to zaměstnanci, žáci nebo veřejnost. Tento účel koresponduje s důležitými, právem chráněnými zájmy správce, a užití kamerového

20.09.2018

K využívání rodných čísel

Rodné číslo je jedinečný identifikátor fyzické osoby - osobní údaj, a i když nepatří do zvláštní kategorie osobních údajů dle čl. 9 obecného nařízení GDPR (dříve „citlivé osobní údaje“), je nutné mu věnovat zvláštní pozornost a zvýšenou úroveň ochrany. V České republice jsou rodná čísla

10.09.2018

Vedení obecních kronik v souladu s pravidly GDPR

Již před mnoha staletími vedlo mnoho měst pamětní zápisy. V roce 1920 bylo uloženo samosprávným obcím zákonem Československé republiky založit a vést pamětní knihu obecní nebo-li kroniku. Od roku 2006 úlohu kronik v České republice stanovuje zákon č. 132/2006 Sb., o kronikách obcí, kterým byl zrušen

04.09.2018

GDPR a činnost místních spolků

Místní spolky, ať už jsou to hasiči, fotbalisté, zahrádkáři, myslivci, ochotníci či klub žen, má snad každá obec. V souvislosti s nařízením GDPR měli i členové těchto spolků několik otázek na Úřad pro ochranu osobních údajů, který odpovědi na ty nejdůležitější zveřejnil v rubrice „Často kladené

02.07.2018

Anonymizujte osobní údaje při zveřejňování informací dle zákona č. 106/1999 Sb.

Doporučujeme zkontrolovat uvedené osobní údaje na již zveřejněných informacích dle zákona o svobodném přístupu k informacím.

28.06.2018

Zpracování osobních údajů v rámci služby SMS Infokanál

Obce pro informování svých občanů hojně využívají služeb elektronického rozesílání zpráv formou SMS, tzv. SMS Infokanál. Úřad pro ochranu osobních údajů vydal v únoru t.r. stanovisko, ve kterém uvádí, že v rámci poskytování této služby dochází ke zpracování osobních údajů dle obecného nařízení GDPR.

25.04.2018

Vnitřní směrnice obce se veřejně nevyhlašují – to platí i pro směrnici k ochraně osobních údajů dle GDPR

Vnitřní směrnice obce jsou interními akty řízení mající zásadně interní charakter, závazný pouze směrem dovnitř v rámci vztahů nadřízenosti a podřízenosti, a proto se veřejně nevyhlašují. Tyto předpisy vydávají obce pro své pracovníky a podřízené složky a jsou závazné pouze pro tyto subjekty, pro které