14.11.2022

Speciál právní poradny 18/2022

Přinášíme vám opět monitoring legislativy a judikatury, který vzniká v rámci projektu ESO „Efektivní řízení rozvoje obcí jako základní předpoklad efektivnosti výkonu veřejné správy a poskytování veřejných služeb z úrovně obcí“, realizovaném Svazem měst a obcí ČR.

Zastropování cen energií

 Účinnost 1. 1. 2023

O co v nařízení jde?

Vláda svým nařízením stanovuje výši maximálních cen elektřiny a plynu, a to tak, že maximální cena za dodávku elektřiny se stanoví ve výši 5 000 Kč/MWh a cena za dodávku plynu se stanoví ve výši 2 500 Kč/MWh (oboje bez DPH) a stálý měsíční plat za dodávku elektřiny i plynu (u obou) ve výši maximálně 130 Kč za odběrné místo a za měsíc. Zastropování cen se vztahuje i na vybrané veřejné zadavatele (včetně měst a obcí), školy či školská zařízení nebo poskytovatele sociálních služeb zapsaných v registru poskytovatelů sociálních služeb.

Úplné znění nařízení naleznete ZDE.

KTERÝM USTANOVENÍM VĚNOVAT POZORNOST?

nařízení vlády č. 298/2022 Sb., o stanovení cen elektřiny a plynu v mimořádné tržní situaci

SOUVISEJÍCÍ DOTAZY

Má obec možnost uzavírat smlouvy s dodavateli energií na dobu neurčitou?

Změna vyhlášek stanovující hygienické limity a požadavky pro vnitřní prostory pobytových místností některých staveb

 Účinnost 11. 10. 2022 a 12. 10. 2022

 O co v novelách jde?

Vyhláška novelizuje přílohy vyhlášky, která stanovuje hygienické limity chemických, fyzikálních a biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností, staveb zařízení pro výchovu a vzdělávání, vysokých škol, škol v přírodě, staveb pro zotavovací akce, staveb zdravotnických zařízení léčebně preventivní péče, ústavů sociální péče, ubytovacích zařízení, staveb pro obchod a staveb pro shromažďování většího počtu osob, a to tak, že jsou stanoveny nižší minimální teploty v určitých pobytových místností.

Totéž se týká i vyhlášky, která upravuje hygienické požadavky na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých (včetně základních a mateřských škol). Úprav doznala i vyhláška týkající se provozu haly krytého bazénu a saun.

Úplné znění novel naleznete ZDE.

 

KTERÝM USTANOVENÍM VĚNOVAT POZORNOST?

vyhláška č. 6/2003 Sb., kterou se stanoví hygienické limity chemických, fyzikálních a biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností některých staveb

vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých

vyhláška č. 238/2011 Sb., o stanovení hygienických požadavků na koupaliště, sauny a hygienické limity písku v pískovištích venkovních hracích ploch

Změna nařízení stanovující podmínky ochrany zdraví při práci

 Účinnost 12. 10. 2022

 O co v novele jde?

Novela nařízení se v podstatě týká stejného tématu jako předchozí zmíněné vyhlášky, mění se přípustné hodnoty nastavení mikroklimatických podmínek pro klimatizované pracoviště třídy I (např. kancelářské práce) a IIa. Úplné znění novely naleznete ZDE.

 

KTERÝM USTANOVENÍM VĚNOVAT POZORNOST?

příloha č. 1 a příloha č. 10 nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci

Zajímavá judikatura

Obecně závazná vyhláška o místním poplatku za zhodnocení pozemku

nález Ústavního soudu ze dne 11. 10. 2022, sp. zn. Pl. ÚS 27/21

 

Ústavní soud přezkoumával obecně závaznou vyhlášku obce stanovující místní poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu kanalizace. Právní úprava zákona o místních poplatcích stanovuje lhůtu k vydání této obecně závazné vyhlášky tak, že tu lze vydat nejpozději v kalendářním roce, kdy nabylo právní moci kolaudační rozhodnutí, nebo kdy nabyl účinků kolaudační souhlas pro stavbu vodovodu nebo kanalizace.

V řešeném případě však obec vydala zmíněnou vyhlášku až v okamžiku, kdy byl vydán kolaudační souhlas pro čistírnu odpadních vod, tedy kanalizaci bylo možné užívat legálně jako celek. Nutno dodat, že již v roce 2017 byl vydán kolaudační souhlas pro stavbu kanalizačního řadu.

Ústavní soud se pak přiklonil k názoru Ministerstva vnitra, když konstatoval, že pro účely zmíněného poplatku je rozhodující okamžik vydání (nabytí právních účinků) kolaudačního souhlasu pro stavbu kanalizačního řadu (stoky), která zhodnocuje stavební pozemek tím, že umožňuje napojení a odvádění odpadních vod v souladu se zákonem. Podle Ústavního soudu je pak nerozhodné, zda lze stavbu využívat jako celek či nikoli, ale pouze ta skutečnost, zda měl vlastník stavebního pozemku možnost připojit se na stavbu kanalizace, byť jen nejbližší hlavní řad, a tak došlo ke zhodnocení jeho stavebního pozemku.

Více informací naleznete ZDE.

SOUVISEJÍCÍ DOTAZY

 

Je možné, aby obec zavedla místní poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na vodovod nebo kanalizaci podle zákona o místních poplatcích pouze v lokalitě, ve které fakticky nové inženýrské sítě vzniknou, obec je zafinancuje a bude jejich vlastníkem, nebo se automaticky rozumí platnost vyhlášky pro každé nové připojení na stávající vodohospodářskou infrastrukturu na celém území obce?

 

Obec připravuje lokalitu pro individuální výstavbu rodinných domů. Obec je vlastníkem pozemků pro pozemní komunikace a inženýrské sítě, které bude sama budovat, pozemky pro výstavbu rodinných domů jsou již ve vlastnictví jednotlivých soukromých stavebníků. Může obec v budoucnosti zavést místní poplatek za zhodnocení stavebního pozemku díky možnosti jeho připojení na vodovod nebo kanalizaci i v případě, že již vydala souhlasné stanovisko k připojení na předmětné inženýrské sítě před jejich fyzickým vybudováním?