03.07.2006

Několik otázek a odpovědí k bodovému systému v dopravě z pohledu informatiky

Tento souhrn otázek a odpovědí je určen jak informatikům, tak pracovníkům odborů řidičů, kteří se od 1. července 2007 potýkají s bodovým systémem a především s elektronickou komunikací mezi obecním úřadem a pracovišti Policie ČR. Komunikace by měla být řešena pomocí služby registrované elektronické pošty (REP) a jeji zprovoznění je v gesci policejního presidia Policie ČR. Projekt zasílání elektronických zpráv o přestupcích na obce, jehož je REP nedílnou součástí, je někdy na Ministerstvu vnitra či na Policii ČR označován jako BODYS.

Tento souhrn otázek a odpovědí je určen jak informatikům, tak pracovníkům odborů řidičů, kteří se od 1. července 2007 potýkají s bodovým systémem a především s elektronickou komunikací mezi obecním úřadem a pracovišti Policie ČR. Komunikace by měla být řešena pomocí služby registrované elektronické pošty (REP) a jeji zprovoznění je v gesci policejního presidia Policie ČR. Projekt zasílání elektronických zpráv o přestupcích na obce, jehož je REP nedílnou součástí, je někdy na Ministerstvu vnitra či na Policii ČR označován jako BODYS.

I.    Projekt REP ci BODYS (doruceni oznameni o spachani prestupku z PCR na obec s rozsirenou pusobnosti)
 
Obce, ktere jiz zahajily oziveni a testovani sluzby REP Ceske posty (celkove projekt BODYS v komunikaci Policie CR) potvrzuji, ze projekt je vcelku zvladnutelny. K souvisejicim dotazum uvadim:
 
OTAZKA c. 1: Proc je to tak slozite, kdyz zprvu bylo navrhovano, ze prijde elektronicky podepsany mail od PCR primo na e-podatelnu obce a bude hotovo?
 
ODPOVED: Protoze tak budou chodit nejen osobni udaje (jmeno, prijmeni, datum narozeni, adresa ...) ale i citlive osobni udaje (RC, kdo co kde spachal ....) a UOOU rekl kolegum z PCR jasne: kdyz internetem, tak sifrovane.
 
OTAZKA c. 2: Proc tato datova zprava nemuze byt distribuovana vnitrni siti Ministerstva vnitra, na ktere jsou agendy ridicu (i ostatni spravni agendy) provozovany a kde by nebylo nutne zpravy sifrovat?
 
ODPOVED: Reseni bylo zvoleno pro moznost komunikace s e-podatelnami obci, na vnitrni siti MV by bylo obtizne zajistit overovani elektronickych certifikatu. Navic Ministerstvo dopravy predeslalo umysl za cas opustit komunikacni infrastrukturu Ministerstva vnitra a prejit do prostredi sifrovaneho internetu, oba systemy by se tam mely za cas potkat a informace si jednoduseji predavat, napriklad nejakym rozhanim, webovou sluzbou ....
 
OTAZKA c. 3: Kdy a jak dostaneme instalacni CD s klientem REP, pripadne Form Filler?
 
ODPOVED: Tajemnici, kteri se ucastnili jednani v Benesove 22/6, jiz dostali instalacni CD na miste v Benesove proti podpisu, soucasne s voucherem na bezplatny odber potrebnych certifikatu Ceske posty (viz otazka dale) Tajemnici, kteri nebyli ani na jednom setkani, nebo ti, kteri byli na setkani 20/6 v Brne, obdrzi CD od pracovniku PCR nebo od nekolika nasich pracovniku v uzemi, tedy kuryrem nejpozdeji 26/6 (cast CD se podarilo dorucit jiz v patek 23/6, zbyvajici budou dorucena dnes).
 
OTAZKA c. 4: Jak mame postupovat, kdyz instalaci REP nebo Form Filler sami nezvladneme?
 
ODPOVED: S obecnymi dotazy je mozno se obracet na Policejnim presidiu na pana Sicha, tel. 974 835 238 nebo 974 835 555, pripadne HotLine PCR 974 835 380, mail usri@mvcr.cz . Pro specielni dotazy na REP doporucujeme radeji kontakty Ceske posty uvedene Ceskou postou v priloze, viz otazka dale c 6. S inslalaci Form Filleru nejsou signalizovany problemy, pokud preci jen ano, obratte se na SW602, http://www.602.cz/seminare/konzultace.php?produkt=602XML, na teto strance je elektronicky formular i telefonni kontakty, obecne lze pro produkty SW602 volat 900 349 043.
 
OTAZKA c. 5: Kdy a jak bude potrebny SW k dispozici ke stazeni i na nejakem ftp serveru?
 
ODPOVED: Zatim nikoli, reseni se pripravuje (PCR ma novou verzi klienta REP, ktery dosud na ftp serveru Ceske posty ke stazeni neni pripraven).
 
OTAZKA c. 6: Mame jiny certifikat, nez certifikat Ceske posty, musime si poridit jejich?
 
ODPOVED: Pro obsluhujici osobu NE, jak jsme Ceskou postou ujisteni, ale odpoved je slozitejsi. Obsluha REP muze mit vlastni, jiz drive vydany certifikat, napriklad od I.CA. Ale pri instalaci REP klienta si system sam vyzada dalsi dva certifikaty pro bezpecny provoz a administraci REP, ktere jiz musi byt vylucne certifikaty Ceske posty (nejedna se jiz o certifikaty na osobu, ale na PC, kde REP bude instalovan, tzv. autorizacni, technologicka komponenta organizace a sifrovaci certifikat pro skupiny osob). Proces ziskani techto certifikatu nelze zvladnout za kratky cas, je treba pocitat s navstevou Ceske Posty, Ceska posta je ale velmi vstricna a nabizi vyznamnou soucinnost, viz prilozeny dopis pani reditelky Steinerove s rozsahlym seznamem kontaktu na prislusna pracoviste Ceske posty v uzemi (bohuzel dalsi instituce, ktere se usporadani CR na 14 kraju dosud nedotklo :-)).
 
OTAZKA c. 7: Jake budou vystupy z REP?
 
ODPOVED: System REP zpravu rozsifruje a je schopen overit pouzite certifikaty. Dale je mozne pracovat na obci v zasade tremi zpusoby:
    -    1. Tisk hlaseni, ktere je mozne orazitkovat, ze prislo elektronicky podepsane a poslat ho konkretnimu pracovnikovi přes klasickou podatelnu.
    -    2. Uložit a dale posilat uradem obce desifrovany soubor ZFO (vyzaduje Form Filler i u zpracovatelu).
    -    3. Uložit a dale posilat uradem obce desifrovany soubor PDF po pouziti Form Filler (vyzaduje Acrobat Reader u zpracovatelu).
Nase doporuceni je varianta 3, kdy desifrovany PDF soubor bude z REP klienta odeslan na prislusnou e-podatelnu obce (je mozno zridit specielni e-podatelnu pro body, aby oficialni e-podatelna obce nebyla touto komunikaci zahlcena, takova specielni e-podatelna pro body muze byt primo na pracovisti, kde se agendy ridicu ci prestupku budou vykonavat; aby takova „schranka“ byla uznatelna jako specielni zarucena e-podatelna, musi mit spravne nalezitosti, viz http://www.micr.cz/epodatelna.htm). Jiste je ale mozne i využívat stavajici e-podatelnu obce a dorucene zpravy v ni pouze pro potreby dokumentace ukladat a mezitím je zpracovavat odesilanim z REP soucasne primo zpracovatelum. Jako dalsi variantni reseni se nabizi i moznost zpravu do e-podatelny dat z REP prostrednictvim datoveho nosice, nebo plne automaticky, bez zasahu obsluhy e-podaleny (tzv. whitelist nastavitelny u nekterych e-podatelen). Zde bude velmi zalezet na zvyklostech obce a na jejim pristupu, systém bohuzel proveri az praxe.
 
OTAZKA c. 8: Jak to cele souvisi s e-podatelnou, kterou jsme poptavali mailem z 24/5, musi byt nyni komunikace vedena za klientem REP jeste pres e-podatelnu obce?
 
ODPOVED: Pro jistotu nezpochybnitelnosti procesu prijeti elektronicke depese od PCR na e-podatelnu obce v pripade soudniho sporu s klientem, lze predpokladat, ze nekteri pravnici budou prosperovat ze sporu prestupcu s obcemi ve veci udileni bodu, pripadne procesni pochybeni bude vitanou zaminkou pro zpochybneni bodu. Je dulezite si uvědomit, ze v tomto pripade komunikace nebudou shodne casy v casových razítkách, jiny cas bude odeslani zprávy do REP, jiny avizo z REP, jiny stazeni z REP a jiny doruceni na e-podatelnu obce. Je to obdoba jako u klasicke zasilky papirovou obalkou: podani poste, vyrozumeni posty, ze mate ulozeny dopis, jeho vyzvednuti na poste a jeho predani do podatelny obce. Dovedu si představit, ze i tohle někdo zpochybni (PCR uvidi zatím jen casy z REPu, ne cas z prijeti na e-podatelne obce), ale vic zatím s kolegy z PCR neumime.
 
Zde je treba pripomenout, ze pokud by zprava mezi klientem REP a e-podatelnou opustila budovu obecniho uradu verejnym internetem, mela by byt opet sifrovana, aby nemohlo dojit k uniku osobnich udaju.
 
OTAZKA c. 9: Co se stane, kdyz PP PCR ci obec nebude k 1.7.2006 pripravena na tento zpusob zasilani oznameni/navrhu?
 
ODPOVED: bude starosti PP PCR (respektive okresniho reditelstvi PCR), aby dorucilo oznameni pisemne. Nabeh systemu nemusi byt najednou, bude mozne postupne pripojovani obci k systemu, nektere obce se zrejme dokazi prizpusobit az za cas a do te doby bude muset PP PCR (okresni reditelstvi PCR) konat jinymi cestami.
 
OTAZKA c. 10: Jak mame nyni postupovat?
 
ODPOVED: viz prilozeny text z mailu, soubor 060616 dopis obcim final.doc, body 1 az 6, na tom se nic podstatneho nezmenilo, navic jiz jsou k dispozici instalacni CD a je jasne, jak se k nim na obcich dostanete, pokud je jeste nemate, viz otazka c. 3.
 
OTAZKA c. 11: Systemem REP bude zatim PCR zasilat obcim pouze oznameni o spachani prestupku tam, kde nebude prilozena zadna pruvodni dokumentace, protoze pachatel prestupku prestupek uznal zaplacenim blokove pokuty. Chysta se rozsireni funkcionalit tak, aby bylo mozno pres REP zasilat i cely spis, tedy prilohy, fotografie, nacrtky, vypovedi atd?
 
ODPOVED: ANO, system REP umoznuje prikladani libovolnych priloh a s timto rozsirenim funkcionalit REP se na Policejnim presidiu pocita v horizontu nekolika mesicu.
 
OTAZKA c. 12: Jak bude dorucovan spis, ktery z jakychkoli duvodu neprojde REP, nyni tedy i spis, kde prestupce nezaplatil pokutu a vec musi jit do prestupkoveho rizeni na obci?
 
ODPOVED: Jako doposud, resi si ve sve gesci PCR.
 
OTAZKA c. 13: Kam mam volat, kdyz mam s jiz nainstalovanym REP problem?
 
ODPOVED: Obdobne jako pri instalaci, viz otazka c. 4. S obecnymi dotazy je mozno se obracet na Policejnim presidiu na pana Sicha, tel. 974 835 238 nebo 974 835 555, pripadne HotLine PCR 974 835 380, mail usri@mvcr.cz . Toto spojeni doporucujeme zejmena pro testujici obce. Pro specielni dotazy na REP doporucujeme radeji kontakty Ceske posty uvedene Ceskou postou v priloze, viz predchozi otazka c 6.
 
II.    Program vymeny nasich PC na agendach ridicu (dosud PC v majetku Ministerstva vnitra nebo vyjimecne dosud terminaly WYSE) za nova PC (PC zajistena Ministerstvem dopravy, nyní navazena na obce III)
 
OTAZKA c. 14: Proc je tech novych PC tolik?
 
ODPOVED: Podle informaci z Ministerstva dopravy je jejich znacna cast urcena pro "ucebny", kde bude dochazet k prezkusovani ridicu. Presne rozdeleni, kolik PC kam, je treba komunikovat s Ministerstvem dopravy, kontakt viz dale otazka c. 17.
 
OTAZKA c. 15: Je ta vymena PC vubec nutna?
 
ODPOVED: Podle mne rozhodne ANO, nase PC (PC v majetku Ministerstva vnitra, ktere mate na obcich vypujcena na zaklade smluv), zejmena PC z drivejsich dodavek, novy system vubec nezvladaji (vyzaduje MS Windows XP a nektere java scripty). Take povazuji sytemove za rozumne, aby novy system Ministerstva dopravy byl ve sprave kolegu kompletni, tedy vcetne koncovych stanic.
 
OTAZKA c. 16: Pracovali jsme na vice PC, nez nam bylo dodano, co s tim?
 
ODPOVED: Ministerstvo dopravy nas ubezpecuje, ze pocet jejich PC bude dostatecny, pokud jiz jste nejaka PC obdrzeli a je to malo, viz dalsi otazku.
 
OTAZKA c. 17: Kam mam volat, kdyz mam s dodavkou PC problem, napriklad potrebuji vice PC?
 
ODPOVED: Distribuci PC zajistuje na Ministerstvu dopravy utvar pana Sindylka, tel. 972 231 458 (je obsluhovan i pri nepritomnosti pana Sindylka)
 
OTAZKA c. 18: Kdyz vymenu nestihneme, pobezi nova aplikace Ministerstva dopravy na PC Ministerstva vnitra?
 
ODPOVED: NE, na nasich starsich PC nemame MS W XP a na nase PC zatim nelze legalne instalovat potrebne java scripty. Tam, kde jiz mame XP, jedname o moznosti oficialne nainstalovat potrebne java skripty, zatim to nelze, upresnime do ctvrtka 29. cervna. Podle sdeleni Ministerstva dopravy by mela byt na obce rozvezena vsechna nova PC pro obmenu nasich PC (PC MV) na agendach ridicu, pokud nastane skluz u cca 400 zcela novych PC pro nove pracovniky techto agend a agend prestupku, nemel by podle sdeleni Ministerstva dopravy presahnout termin 10. cervence.
 
OTAZKA c. 19: Pobezi stara aplikace Ministerstva vnitra jeste v soubehu s novou aplikaci Ministerstva dopravy po 1. cervenci 2006?
 
ODPOVED: ANO, na zadost Ministerstva dopravy jeste minimalne do 15/7 pobezi nase aplikace v soubehu, ale jiz umozni pouze cteni, nikoli jakykoli zaznam. Toto reseni bylo prijato pro moznost kontroly spravnosti migrace na obcich (pokud by klient na prepazce obce napriklad argumentoval, ze mel ridicske opravneni urcite skupiny a to zmizelo ze systemu chybou migrace, bude mozne rychle overit ctenim ve starem sytemu, zda tomu tak skutecne bylo, data ve starem systemu budou "konzervovana" ke stavu v okamziku migrace, tedy nebude nutno hned vyhledavat papirovy spis, muze se hodit i v jinych pripadech). Do „stareho“ systemu Ministerstva vnitra není mozne zadavat data jiz od 27. cervna vcetne, od te doby bude tento system pouze na cteni, viz příloha c.4, oznameni Ministerstva dopravy k usmerneni provozu, distribuoval pan Sindylek dne 15. cervna 2006.    
 
OTAZKA c. 20: Pobezi stara aplikace Ministerstva vnitra na novych PC Ministerstva dopravy?
 
ODPOVED: ANO, dali jsme Ministerstvu dopravy souhlas k instalaci naseho SW Poltel, ktery umi emulovat terminalovy provoz, do jejich PC. Tedy do nasi stare aplikace, soubezne bezici jeste nejaky cas (ale jen pro pro cteni!!, viz predchozi otazka), bude mozne nahlizet i z novych PC, zajistenych pro obce Ministerstvem dopravy.
 
OTAZKA c. 21: Tech PC na stolech pracovniku na obcich bude nyni velmi mnoho, kam se to ma vejit, nelze to nejak zredukovat?
 
ODPOVED: V danou chvili je hledani sytemoveho reseni obtizne, castecnym resenim muze byt vyuziti jedne obrazovky, jedne klavesnice ci jedne mysi pro vice PC prepinacem, pripominam, ze neni doporucen elektronicky prepinac, za mnohem vhodnejsi je povazovan z bezpecnostnich duvodu prepinac mechanicky, ten se ale jiz bohuzel obtizne da zakoupit. Rozhodnuti je na obci.
 
OTAZKA c. 22: Planuje se zprovozneni WSUS serveru pro automatickou distribuci zaplat a updatu os windows?
ODPOVED: Zatim nikoli, byt je to myslenka jiste velmi spravna.
 
OTAZKA c. 23: Jak bude zajistena antivirova ochrana?
 
ODPOVED: Zatim jako doposud, zmena se pripravuje.
 
OTAZKA c. 24: Co bude s temi PC, ktera nam na obci po vymene PC MV za PC MD zbudou?
 
ODPOVED: Nas predpoklad nyni je, ze zejmena nase nejstarsi PC z roku 2002 (mala pamet, pomaly procesor, bez diskovych mechanik, W 98 ci 2000) vyradime z provozu. O jinych resenich budeme jiste ochotni a schopni uvazovat, pokud takove jine pozadavky vzniknou, po zprovozneni systemu Eliska na takova jednani bude jiste dostatek casoprostoru, ktery nyni chybi. Pokud jste jednou z mala radnic, kde jsou agendy ridicu dosud v provozu na WYSE terminalech z roku 1992, ty odvezeme k ekologicke likvidaci (v meziskladu v Jihlave jiz je terminalu WYSE temer 2000).
 
OTAZKA c. 25: U nas jeste na agendach ridicu nemame zadna PC, pracujeme doposud na terminalech WYSE, co s tim?
 
ODPOVED: Nic se nedeje, s novou web aplikaci budete pracovat na PC, zajistenych Ministerstvem dopravy a z techto PC v pripade potreby uvidite v rezimu pro cteni i do nasi puvodni aplikace pres SW Poltel. Osud terminalu WYSE viz predchozi otazka.
 
III. Program zprovozneni noveho systemu evidence ridicu vcetne bodu, system Eliska
 
Cely tento projekt je v gesci Ministerstva dopravy, Ministerstvo vnitra ale poskytuje nezanedbatelnou soucinnost, proto i o tomto projektu neco vime a pokusim se zodpovedet i nekolik dotazu, ktere jdou ci mohou jit za Ministerstvem vnitra:
 
OTAZKA c. 26: Kdy budou konecne posileny datove linky Ministerstva vnitra, ktere jsou pro webaplikaci Ministerstva dopravy nyni nedostatecne?
 
ODPOVED: Zavazny termin pro posileni linek je od 1. cervence 2006, posileni bude minimalne na dvojnasobek z dnes prevladajicich 64 kb/sec, misty jiz je posileni provedeno (krom jineho bylo provazeno zmenou adresnich planu), neni signalizovano, ze by posileni linek Ministerstva vnitra od 1/7 melo byt jakkoli ohrozeno (k 23/6 posileno jiz pres 60 % linek).
 
OTAZKA c. 27: Proc neni mozna komunikace pro novy system Ministerstva dopravy pres sifrovany internet?
 
ODPOVED: V soucasne dobe probiha na Ministerstvu dopravy vyhodnoceni rizik a prinosu tohoto zpusobu komunikace. Ministerstvo vnitra prechod nasich spravnich agend do verejneho internetu zatim nepripravuje, zejmena z bezpecnostnich duvodu a z duvodu potrebnych zaruk za komunikaci, ktere u mnohych provideru volneho verejneho internetu nejsou dosazitelne.
 
OTAZKA c. 28: Mame sdruzene uzivani tiskaren, na jednom pracovisti provozujeme agendy ridicu i vozidel, jak to bude s dosud bezproblemovymi tisky po oddeleni agend, kdy ridici budou na nove webaplikaci Ministerstva dopravy a vozidla zustanou v terminalovem rezimu na stare aplikaci Ministrstva vnitra?
 
ODPOVED: Problem tiskaren se dosud resi, na Ministertvu vnitra nezname jeho presnou podstatu, faktem zustava, ze nektere funkce tisku (cca dve ze vsech mnoha dalsich moznych) jeste udajne nejsou plne provozuschopne a na odstraneni nedostatku kolegove z Ministerstva dopravy i z resitelske firmy intenzivne pracuji. Tiskarny budou podle sdeleni kolegu z Ministerstva dopravy nainstalovany tak, aby nebyl narusen provoz ani, tam, kde je sdruzeny provoz. Pripadne problemy hlaste na Help Desk projektu Eliska, viz otazka 31.
 
OTAZKA c. 29: Jak je zajistena migrace dat ze stareho systemu Ministerstva vnitra do noveho systemu Ministerstva dopravy?
 
ODPOVED: Migraci dat provede Ministerstvo dopravy a jeho resitel noveho systemu o vikendu 29/6 a 30/6. Ministerstva vnitra, odbor centralnich informacnich systemu (pan reditel Varmuza), pouze zajistuje soucinnost, tedy Ministerstvu dopravy preda udaje ze stavajici evidence ridicu a to ve dnech 26/6 – 28/6. Nekolik jiz provedenych testu a simulaci dokazuje, ze je to ukol na 100% zvladnutelny.
 
OTAZKA c. 30: Co se stane, pokud se rozbeh noveho systemu evidence ridicu v pondeli 3. cervence nepodari?
 
ODPOVED: Jsme Ministerstvem dopravy opakovane ujisteni i na urovni dopisu pana ministra Simonovskeho, ze se tak nestane, system udajne bude plne provozuschopny. Podle nam znamych informaci z posledního ridicího vyboru projektu Eliska (MV není jeho clenem, mame od kolegu z Ministerstva dopravy jen tlumočené informace) byl systém otestovan, linky jsou zprovozneny, PC jsou postupne zavazeny na obce s rozsirenou pusobnosti a migrace je mnohokrát uspesne odzkousena (viz také otazka c. 29). Samozrejme existuji pripravene i havarijni plany, které by zajistily provizorni beh agendy i v pripade nepredvidanych problemu.
 
OTAZKA c. 31: Kam mam volat, kdyz mam problem s navazanim spojeni nebo s chodem aplikace?
 
ODPOVED: Ministerstvo dopravy nam nahlasilo, ze HotLine firmy ICZ pro tyto pripady je 800 148 429.
Je v provozu v pracovni dny od 07.00 do 18.30 hod.
 
OTAZKA c. 32: Jak je zajistena sprava uzivatelu a pristupova prava v novem systemu evidence ridicu Ministerstva dopravy ve vazbe na stary system Ministerstva vnitra?
 
ODPOVED: Novy informacni system Ministerstva dopravy ma vlastni nezavislou spravu uzivatelu. Nas system umozni po dobu soubehu pristup pro cteni podle stavajicich opravneni. V pripade krizového scenare bude slouzit sprava uzivatelu Ministerstva vnitra.