Anketa

Zatěžují vás úřady a další organizace žádostmi o informace a způsobují vám administrativní zátěž? Které subjekty nejvíc žádají o administrativní spolupráci?

Ne, necítím velkou administrativní zátěž Ne, necítím velkou administrativní zátěž 174
Ministerstva Ministerstva 14
Krajské úřady Krajské úřady 10
Obce s rozšířenou působností Obce s rozšířenou působností 18
Instituce poskytující dotace Instituce poskytující dotace 4
Výzkumné instituce Výzkumné instituce 5
Policie Policie 2
ČSÚ ČSÚ 7
Subjekty dotazující se podle zákona č. 106/1999 Sb. Subjekty dotazující se podle zákona č. 106/1999 Sb. 29
Jiné Jiné 4

Zajímavosti ze Svazu

Členská základna
Členská základna

Svaz sdružuje 2 671 obcí, tj. 42,7 % z celkového počtu obcí v České republice. Členské obce Svazu zastupují 8 279 484 obyvatel, což z celkového počtu obyvatelstva ČR představuje 78,6 %.

Evropské dotace - Nové možnosti, příležitosti a zkušenosti měst a obcí
Evropské dotace - Nové možnosti, příležitosti a zkušenosti měst a obcí

Průvodce finanční podporou z programů Evropské unie v letech 2014-2020 vydal - díky dotaci z Ministerstva pro místní rozvoj - Svaz měst a obcí ČR. Publikace je dostupná zdarma, stáhnout si ji můžete zde.

Diskuzní fórum
Diskuzní fórum

Zajímá vás názor předsedy Svazu měst a obcí ČR? Položit otázku přímo Františku Luklovi můžete v diskuzi na těchto stránkách. 

Rubriku můžete, po registraci jako člen Svazu, využít i pro nákup a prodej. Stačí jen zveřejnit Vaši nabídku či poptávku.

Publikace ke stažení
Publikace ke stažení

Svaz vydává různé publikace.

V rámci projektu na podporu meziobecní spolupráce nedávno vyšla publikace „Meziobecní spolupráce – Inspirativní cesta, jak zlepšit služby veřejnosti“.

Předseda

Rozhovor s Františkem Luklem: Republika bude tak pevná, jak zdravé a silné budou její obce

V jakém stavu podle vás jsou regiony – především malé obce a města v ČR – na přelomu roku 2015/2016?

Malé obce jsou kostrou územní samosprávy naší země. Česká republika bude tak pevná, jak zdravé a silné budou její obce. Zatím se zdá, že nám nehrozí žádná větší infekce. Je to dáno především tím, že starostky a starostové našich obcí neztrácí optimismus ani zdravý rozum. Většinu problému řeší sami, neboť s pomocí státu nelze vždy počítat. Toto ale nejde do nekonečna. I zdravý organismus někdy potřebuje sezónní prohlídku, preventivní očkování nebo vitamínovou kapsli.

I když obce hospodaří dobře, stěžují si na dlouhodobý nedostatek peněz. Lze tuto věc vůbec vyřešit?

Obce jsou dlouhodobě podfinancovány. To, že mají na svých účtech určité úspory, souvisí s rozvážností jejich zastupitelstev. Pokud stát finance nedával, spíše škrtil či bral a naopak přidával povinností a úkolů, pak jsme museli přistoupit k šetření, abychom měli třeba na spolufinancování evropských projektů. Ale také na aktivity, které dnes nepokryjete z národních dotací.

Obce se chovají tak, jak se chová zodpovědná rodina. A odmítají být trestány za dobré hospodaření ve stylu „máte se dobře, co byste chtěli“. Pokud by zvítězil tento demotivační systém, pak se republika rozsype jako domeček z karet. 

Jediným řešením je změna rozpočtového určení daní. V prvé řadě vrácení koeficientu u DPH na úroveň 21,4%, který tu byl kdysi, a žádné další ubírání. Naopak, seriózní debata o další motivaci aktivních obcí, které lákají a motivují občany, podnikatele a jiné subjekty. A jako červená nit se musí táhnout veškerým rozhodováním státu pravidlo, že co na nás stát převede s povinnostmi, to si i zaplatí. Jinými slovy spravedlivá platba za sdílené výkony státní správy.

Vidíte z hlediska finančního a dotačního zabezpečení rok 2016 jako lepší rok než ty předchozí? MMR zajistilo pro rok 2016 možnost investovat až 1,4 miliardy korun do rozvoje regionů - ale dokážeme to jako republika využít?

MMR je lídrem mezi resorty, protože rozšiřuje škálu národních dotačních titulů. Evropské strukturální a investiční fondy nového programového období poskytuji sice na jednu stranu dostatek finančních prostředků, na stranu druhou ale mnohé aktivity v obcích nepokrývají. Jde především o oblast infrastruktury místních komunikací, společných kanalizací či investic, které byly dříve dotovány z programu rozvoje venkova.

Obce tak budou cílit na IROP a hledat možnosti v integrovaných nástrojích CLLD. Máme obrovské možnosti a jsme připraveni absorbovat evropské peníze na smysluplné projekty, je ale otázkou, zdali dostaneme šanci. 

Logicky by mělo být jednodušší získat 20 tisíc na opravu zábradlí u školy než pět milionů na novou čističku. Je tomu tak?

Poturčenec horší Turka. To byla zkušenost z minulého programového období. Bylo jedno, jestli jste si žádali o 5 tisíc nebo o 5 milionů. Administrativa byla skoro stejně nesmyslná. I když jste vše konzultovali, probíhali kontroly před, v průběhu i po, stejně ta finální k ničemu nepřihlížela. Mnohé starostky a starostové po těchto neblahých zkušenostech, kdy přes dobrou vůli a maximální zodpovědnost stejně splakali nad výdělkem, jsou proto k čerpání skeptičtí. Třeba je ale přesvědčí aktivní přístup MMR, které rozšířilo metodické aktivity a snaží se byrokracii co nejvíce potlačit.

Nadcházející rok 2016 bude zřejmě složitý i z hlediska cestovního ruchu, který je pro mnohé regiony zdrojem příjmů. Peníze z EU na podporu turismu již neplynou. Máte představu nebo požadavek, jak by se mělo v této oblasti pokračovat?

Cestovní ruch byl vždy popelkou. Bohužel i  za trvání minulého programového období, kdy do této oblasti šly miliardy korun. Neexistovala ale jednotná strategie a společné cíle. Určitá část finančních prostředků tak byla prostě jenom spotřebována. A dneska budou chybět.

Na úrovni regionů se musí vytvořit společný tým, který bude aktivity jednotlivých oblastí koordinovat. Prezentace bude vzájemnou synergií a ne, jak tomu bylo mnohdy doposud, živelností bez propojení. Více se bude muset zapojit nejen stát a územní samosprávy, ale také podnikatelské subjekty v této branži. MMR již takové aktivity rozjelo a Svaz měst a obcí bude jistě dělným prvkem týmu.

Vidíte nějaké změny k lepšímu v administrativě, v politickém přístupu vlády nebo finančních zdrojích oproti předchozím vládním obdobím?

Zodpovědně musím říct, že Svaz měst a obcí ČR je dnes konečně brán jako seriózní partner jednotlivými ministerstvy, vládou i orgány parlamentu. Svoji pozici jsme získali věcnou a profesionální prací v rámci připomínkových řízení k právním předpisům i v rámci expertních skupin jednotlivých rezortů. Ne vždy se podaří dospět ke kompromisu, ale ty tam jsou doby, kdy jsme seděli v koutě jako chudí příbuzní. Největší boj nás čeká s Ministerstvem financí o podobě RUD. Naopak velmi konstruktivní jsou debaty se zástupci MMR na čele s paní ministryní Šlechtovou. Věřím, že tato pozitivní konstelace nám vydrží velmi dlouho. 

 
 

Naši partneři

 

Kalendář

8. - 9. září 2016

Předsednictvo Komory obcí

Liběšice
 
13. září 2016 10:00-13:00

PS obcí II

Praha, Kancelář Svazu
 
15. září 2016 10:00-13:00

Finanční komise

Praha, Kancelář Svazu
 
22. září 2016 09:30-13:00

Města bez bariér - seminář při FOR ARCHu

PVA Letňany, Praha 9
 
22. září 2016 14:00-15:30

Kulturní komise

PVA Letňany, Praha 9
 

Adresa

Svaz měst a obcí ČR
5. května 1640/65
140 00 Praha 4
tel.: +420 234 709 711
fax: +420 234 709 786
e-mail: smocr@smocr.cz
ID datové schránky: 5fkgwn3
IČ: 63 11 30 74


Mezinárodní poradenské
centrum obcí

Partnerská asociace

Rada evropských obcí a regionů


 

Evropská sociální síť

Regionální stálá konference Ústeckého kraje