Anketa

 

Zajišťujete v obci sběr použitého kuchyňského oleje a CELOROČNÍ sběr biologicky rozložitelného odpadu (BRKO) rostlinného původu?

 

Ano, oboje. Ano, oboje. 218
ANO, kuchyňský olej. ANO, kuchyňský olej. 41
ANO, BRKO. ANO, BRKO. 36
NE, BRKO pouze v sezóně. NE, BRKO pouze v sezóně. 41
NE, nevnímáme to jako potřebné. NE, nevnímáme to jako potřebné. 18
NE, občané o to nemají zájem. NE, občané o to nemají zájem. 30

Zajímavosti ze Svazu

Video: Možnosti rozšíření kontrolních pravomocí NKÚ na obce a města
Video: Možnosti rozšíření kontrolních pravomocí NKÚ na obce a města

Jak jsme vás již informovali, novela rozšiřující pravomoci NKÚ jde na vládu s rozporem. Podívejte se na diskuzi v redakci Moderní obce s prezidentem NKÚ Miloslavem Kalou a naším výkonným ředitelem Pavlem Drahovzalem.

Svaz měst a obcí ČR prosadil zrušení povinných míst pro dvouleté děti v mateřských školách
Svaz měst a obcí ČR prosadil zrušení povinných míst pro dvouleté děti v mateřských školách

Mateřské školy nebudou mít povinnost přijímat od 1. 9. 2020 dvouleté děti, tak rozhodli poslanci v pátek ve třetím čtení v Poslanecké sněmovně. Již v roce 2016 byl Svaz proti této povinnosti, která byla přijata na podkladě poslaneckého pozměňovacího návrhu.

Finalisté soutěže Vesnice roku 2018
Finalisté soutěže Vesnice roku 2018

V průběhu posledních dvou měsíců probíhala krajská hodnocení obcí, které se přihlásily do soutěže Vesnice roku. Každý kraj již nyní má svého finalistu, který postoupil do celostátního kola. Podívejte se na jejich seznam.

Zveřejňování osobních údajů a fotografií žáků na internetu – stanovisko ÚOOÚ
O postup v souladu s obecným nařízením GDPR se jedná, pokud jsou zveřejňovány nezbytné osobní údaje žáků na základě zvláštních předpisů za účelem plnění právní povinnosti. K tomuto zpracování není třeba souhlasu žáka, resp. zákonného zástupce. Pokud však dojde k využití osobních údajů žáků k jinému účelu,
Plán rozvoje sportu - nová povinnost obcí

Obce mají povinnost od 1. července 2018 v samostatné působnosti zhotovit pro své území plán rozvoje sportu a zajišťovat jeho provádění. Tato novela prošla bohužel bez výjimky pro všechny obce i přes mnohý odpor, proti tomuto návrhu se postavil i Svaz.

Kandidátní listiny do komunálních voleb a nový požadavek na obsah
Kandidátní listiny do komunálních voleb a nový požadavek na obsah

V souvislosti s blížícím se termínem komunálních voleb upozorňujeme na nové ustanovení v zákoně o volbách do zastupitelstev obcí. Nově musí být na kandidátní listině u každého kandidáta uvedeno pohlaví.

Poradna pro obce
Poradna pro obce

Každá členská obec může služeb Poradny pro obce využít až pětkrát ročně zdarma (jde o dosavadní průměr dotazů na jednu obec), a to opakovaně každý rok. Pětkrát do roka můžete položit svůj individuální písemný nebo telefonický dotaz nebo vyhledávat v databázi již zodpovězených dotazů.  Zřídit přístup můžete až 11 osobám z Vaší obce. Členská obec, která svých pět přístupů do Poradny pro obce vyčerpá, si může za úplatu zřídit rozšířený přístup do Poradny pro obce.

Matriky na malých obcích zachráněny
Matriky na malých obcích zachráněny

Praha, 29. května 2018 - K plánovanému rušení cca 450 matričních úřadů, které zvažovalo Ministerstvo vnitra ČR, nakonec nedojde. Každá obec si totiž bude moci sama zvážit, zda si tuto agendu bude chtít ponechat a nadále vykonávat. Dohodli se na tom dnes předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl a předsedkyně Rady Asociace krajů ČR Jana Vildumetzová s premiérem Andrejem Babišem a ministrem vnitra Lubomírem Metnarem.

Starosto, projektuj…
Starosto, projektuj…

Prostřednictvím nově vytvořených webových stránek www.projektuj.smocr.cz chceme starostkám a starostům, ale i dalším uživatelům nabídnout určitý návod a poskytnout praktická doporučení, jak optimálně zajistit přípravu a následnou realizaci investičních akcí realizovaných v obcích. Celý proces přípravy a realizace akce je představen na dvou modelových řešeních – výstavba cyklistické stezky (liniové dopravní stavby) a výstavba mateřské školy (stavba objektu občanské vybavenosti). Zároveň si mohou návštěvníci webu na reálném příkladu uvedených projektů porovnat obecný popis a realitu již hotových projektů, které byly realizovány v obci Bukovno a ve městě Mladá Boleslav.

Publikace Komunitární programy a programy územní spolupráce EU
Publikace Komunitární programy a programy územní spolupráce EU

Publikace zpracovává programy Evropské unie, jako jsou tzv. komunitární programy EU a programy Evropské územní spolupráce, a nabízí přehled, kde a na jaké aktivity z těchto programů mohou obce a města čerpat finanční prostředky. Jednotlivé programy jsou doplněny o příklady projektů, které byly realizovány převážně českými městy a obcemi buď jako vedoucími partnery, nebo v pozici partnerů. Hlavním účelem prezentace příkladů projektů je nabídnout inspiraci a lepší představu o využitelnosti programů, a podpořit tak zapojení českých měst do projektů financovaných těmito programy. V publikaci je zpracováno 19 dotačních programů a 22 příkladů realizovaných projektů.

Dostávejte náš elektronický zpravodaj
Dostávejte náš elektronický zpravodaj

Souhrnný přehled o novinkách na webu a často i něco navíc přináší náš elektronický zpravodaj. Určen je všem zástupcům členských obcí Svazu. K jeho odběru si prosím vytvořte svůj účet na našich stránkách.

 

Publikace ke stažení
Publikace ke stažení

Svaz vydává různé publikace.

V rámci projektu na podporu meziobecní spolupráce nedávno vyšla publikace „Meziobecní spolupráce – Inspirativní cesta, jak zlepšit služby veřejnosti“.

Financování obcí

10.10.2017 20:15

Výklad nejasných částí pravidel rozpočtové odpovědnosti

Mezi představiteli měst a obcí České republiky ještě donedávna panovaly nejistoty spojené s výkladem nové právní úpravy rozpočtové odpovědnosti a s ní spojené novely zákona o rozpočtových pravidlech. Svaz měst a obcí ČR, aby zajistil řešení pro členské obce, se obrátil na Ministerstvo financí ČR (dále také „MF“) s žádostí o interpretaci sporných bodů. Následující text přináší kýžené osvětlení nejasností, které vychází ze stanoviska Ministerstva financí.

První okruh výkladu je zaměřen na postup vyhodnocení splnění fiskálního pravidla obcí. V tomto případě Ministerstvo financí rozhodne o pozastavení převodu podílu obce na výnosu daní, pokud obec nesníží svůj dluh a současně tento dluh obce k následujícími rozvahovému dni převyšuje 60 % průměru příjmů obce za poslední 4 rozpočtové roky. V praxi musejí být splněny obě uvedené podmínky k pozastavení převodu podílu obce na výnosu daní. Za 4 rozpočtové roky se při vyhodnocení fiskálního pravidla k 31. 12. 2018 budou považovat rozpočtové roky 2015-2018.

Uvedená legislativa rovněž upravuje u jednotlivých dokumentů rozpočtového procesu obce povinnost oznámit na úřední desce, kde je příslušný dokument zveřejněn (na internetových stránkách) a kde je možno nahlédnout do jeho listinné podoby. Tato povinnost se vztahuje na návrh střednědobého výhledu rozpočtu, schválený střednědobý výhled rozpočtu, návrh rozpočtu, schválený rozpočet, schválená pravidla rozpočtového provizoria, schválená rozpočtová opatření a schválený závěrečný účet. U jediného dokumentu rozpočtového procesu obce s povinností zveřejnění – u návrhu závěrečného účtu – povinnost oznámení na úřední desce, kde je dokument zveřejněn a kde je možno nahlédnout do jeho listinné podoby, v zákoně zakotvena není. Podle MF je důvod takový, že i přes skutečnost, že k návrhu závěrečného účtu mohou občané příslušného územního samosprávného celku nebo občané členských obcí dobrovolných svazků obcí (dále také „DSO“) uplatnit své připomínky, nemohou tyto uplatněné připomínky fakticky ovlivnit již uskutečněné plnění rozpočtu, hospodaření s majetkem ani další uskutečněné finanční operace.

V rámci změn zákona doznala úpravu i zveřejňovací povinnost DSO, které zveřejňují schválený střednědobý výhled rozpočtu, schválený rozpočet, schválená pravidla rozpočtového provizoria, schválená rozpočtová opatření, schválený závěrečný účet mj. „na internetových stránkách.“ Byť se zákonodárce dopustil sjednocení pojmosloví se stávající legislativou, DSO mohou postupovat při zveřejňování výše uvedených dokumentů obdobně, jako postupovali před nabytím účinnosti nového právního předpisu. To znamená, že obce mohou uvedené dokumenty zveřejňovat způsobem umožňující dálkový přístup. Pokud DSO nemá vlastní internetové stránky (vlastní doménu a webhostingové služby), může zveřejňovat uvedené dokumenty v rozsahu stanoveném zákonem na internetových stránkách členských obcí (vhodné je vytvoření záložek na webových stránkách členských obcí).

Čtvrtý okruh výkladu je zaměřen na rozpočet a změny rozpočtu příspěvkové organizace (dále také „PO“). Pokud vycházíme z toho, že rozpočet PO schvaluje její zřizovatel, tedy rada obce, z logiky věci by jeho změny měla schvalovat rovněž rada. Rada obce by tedy měla měnit rozpočet v takové podobě, v jaké jej schválila. Pokud rada obce schválí rozpočet PO, v němž budou obsaženy pouze celkové plánované výnosy a celkové plánované výdaje, rada obce bude schvalovat pouze změnu těchto údajů. Pokud ovšem rada obce uloží obecnímu úřadu, aby provedl rozpis schváleného rozpočtu nebo střednědobého výhledu příspěvkové organizace (odbory a oddělení, do jejichž činnosti spadá činnost PO), popř. uloží PO, aby si sama provedla rozpis schváleného rozpočtu, změnu by měl schvalovat věcně příslušný odbor, který provedl jejich rozpis, příp. sama PO. Rada obce by pak schvalovala pouze změnu celkových výnosů a nákladů.

Pokud by se měnil rozpočet PO, tak se hovoří o „změně rozpočtu“, protože se rozpočtovým opatřením mění schválený rozpočet.

Rada obce může pro sjednocení sestavování rozpočtu vypracovat metodiku pro všechny PO zřízené obcí. Pokud bude rada obce schvalovat takto sestavené rozpočty, měla by je i schvalovat.

V případě, že rozpočet PO na následující nebude schválen do 31. 12., měla by PO hospodařit do doby schválení rozpočtu podle návrhu rozpočtu (plánu výnosů a nákladů).

V případě sestavování návrhu rozpočtu mají veřejné instituce (mj. obce, DSO) zveřejnit informace o schváleném rozpočtu na předcházející rok a o očekávaném nebo skutečném plnění rozpočtu za předcházející rok. Podle MF záleží na obci, v jakých podrobnostech předmětnou informaci zpracuje, protože míra rozsahu a podrobností není zákonem stanovena. Povinnost zveřejnění informace o schváleném rozpočtu na rozpočtový rok předcházejícího roku, na který je předkládán návrh rozpočtu, lze považovat za splněnou odkazem na internetové stránky obce, kde je zveřejněn předchozí rozpočet.

 

Ilona Masopustová, SMO ČR

 

 

 
 

Naše akce


6. a 7. prosince 2018
Clarion Congress Hotel Prague
Podrobnosti připravujeme
 


 


    Naši partneři            

 

 

Kalendář

18. - 22. září 2018

Veletrh FOR ARCH

Praha, Letňany
19. - 21. září 2018

Národní Konference Venkov

Strážnice
20. září 2018 15:00-17:00

Předsednictvo Komory obcí

Praha
 
21. září 2018 10:00-12:00

Předsednictvo Svazu

Praha, Kancelář Svazu
 
30. září - 2. října 2018

14. konference evropských regionů a měst

Salcburg

”Evropa 1918 – 2018 – 2118“

 
detail akce

Adresa

Svaz měst a obcí ČR
5. května 1640/65
140 00 Praha 4
tel.: +420 234 709 711
fax: +420 234 709 786
e-mail: smocr@smocr.cz
ID datové schránky: 5fkgwn3
IČ: 63 11 30 74


Mezinárodní poradenské
centrum obcí

Partnerská asociace


Rada evropských obcí a regionů

Regionální stálá konference
Ústeckého kraje