Anketa

Zatěžují vás úřady a další organizace žádostmi o informace a způsobují vám administrativní zátěž? Které subjekty nejvíc žádají o administrativní spolupráci?

Ne, necítím velkou administrativní zátěž Ne, necítím velkou administrativní zátěž 172
Ministerstva Ministerstva 14
Krajské úřady Krajské úřady 9
Obce s rozšířenou působností Obce s rozšířenou působností 15
Instituce poskytující dotace Instituce poskytující dotace 4
Výzkumné instituce Výzkumné instituce 5
Policie Policie 2
ČSÚ ČSÚ 6
Subjekty dotazující se podle zákona č. 106/1999 Sb. Subjekty dotazující se podle zákona č. 106/1999 Sb. 28
Jiné Jiné 4

Zajímavosti ze Svazu

Členská základna
Členská základna

Svaz sdružuje 2 669 obcí, tj. 42,6 % z celkového počtu obcí v České republice. Členské obce Svazu zastupují 8 274 197 obyvatel, což z celkového počtu obyvatelstva ČR představuje 78,5 %.

Evropské dotace - Nové možnosti, příležitosti a zkušenosti měst a obcí
Evropské dotace - Nové možnosti, příležitosti a zkušenosti měst a obcí

Průvodce finanční podporou z programů Evropské unie v letech 2014-2020 vydal - díky dotaci z Ministerstva pro místní rozvoj - Svaz měst a obcí ČR. Publikace je dostupná zdarma, stáhnout si ji můžete zde.

Diskuzní fórum
Diskuzní fórum

Zajímá vás názor předsedy Svazu měst a obcí ČR? Položit otázku přímo Františku Luklovi můžete v diskuzi na těchto stránkách. 

Rubriku můžete, po registraci jako člen Svazu, využít i pro nákup a prodej. Stačí jen zveřejnit Vaši nabídku či poptávku.

Publikace ke stažení
Publikace ke stažení

Svaz vydává různé publikace.

V rámci projektu na podporu meziobecní spolupráce nedávno vyšla publikace „Meziobecní spolupráce – Inspirativní cesta, jak zlepšit služby veřejnosti“.

Energetika

23.12.2015 08:50

Energie pod kontrolou, Amper Market

Od počátku prosince se na nás obracejí obce s žádostmi o radu, jak dále postupovat ve věci dodávek elektrické energie, které jim na základě dříve uzavřených smluv zajišťuje Energie pod kontrolou, obecně prospěšná společnost. Na přelomu listopadu a prosince tohoto roku obdržely varování od akciové společnosti Amper Market, která upozorňuje na problematičnost uvedené obecně prospěšné společnosti (včetně několika dalších subjektů) a varuje obce před možnými komplikacemi včetně pozastavení dodávek elektrické energie. Zároveň Amper Market, a.s. obcím nabízí, aby uzavřely smlouvu o sdružených službách dodávky elektřiny pro hladinu NN přímo s ní. Obce byly také varovány, že jimi dříve uzavřené smlouvy pravděpodobně nejsou platné, případně jsou ze strany Energie pod kontrolou porušovány, a tak je možné od nich odstoupit. Amper Market, a.s. dále obcím nabízí, že převezme rizika spojená s odstoupením od smlouvy.

Nemůžeme obcím poskytnout komplexní návod, jak dále postupovat, neboť situace se bude u jednotlivých obcí lišit s ohledem na to, v jakém období, jakou variantu a s jakým plněním smlouvu uzavřely a jaký je dosavadní průběh smluvního vztahu, tedy zda a jak strany plní své závazky. Zároveň nemáme možnost ověřit tvrzení a informací aktérů celé kauzy, proto se nemůže vyjádřit k míře rizika, které představuje setrvání či nesetrvání ve smluvním vztahu s Energií pod kontrolou, obecně prospěšnou společností.

Na základě podkladů, které nám byly zaslány a dotazů, které nám byly položeny, uvádíme následující:

  1. Uzavřela-li obec smlouvu s Energií pod kontrolou, obecně prospěšnou společností a je-li tato smlouva platná a účinná, jsou obě strany povinny plnit své závazky v ní uvedené. Ani případné neplnění závazků Energie pod kontrolou, obecně prospěšné společnosti vůči Amper Market, a.s. nemůže být důvodem pro neplnění závazků ze strany obce.
  2. Otázku možné neplatnosti smlouvy mezi obcí a Energie pod kontrolou, obecně prospěšné společnosti může závazně rozhodnout pouze soud. Stanovisko Doucha Šikola advokáti s.r.o. rozeslané Amper Market a.s. lze využít pouze podpůrně, neboť advokátní kancelář nemusí mít k dispozici všechny varianty smlouvy a jak sama ve svém stanovisku uvádí, nemá znalost průběhu jednání a vedlejších ujednání mezi obcí a Energií pod kontrolou, obecně prospěšnou společností. Spoléhat na neplatnost smlouvy bez jejího individuálního právního posouzení považujeme s ohledem na možné sankce pro obec za rizikové (k otázce rizik viz též bod 8).
  3. Rozhodne-li se obec ukončit smluvní vztah s Energií pod kontrolou, obecně prospěšnou společností (vychází-li z toho, že smlouva je platná), připadají do úvahy v zásadě dvě možnosti a to buď výpověď, nebo odstoupení od smlouvy (výpověď a odstoupení se od sebe liší).
  4. Pokud jde o možnost výpovědi, ze smluv, které máme k dispozici, vyplývá, že smlouvu lze vypovědět kdykoliv a to na základě rozhodnutí rady obce a u obcí bez rady na základě rozhodnutí zastupitelstva obce. Výpovědní doba je tříměsíční a začíná běžet prvním dnem měsíce, který následuje po měsíci doručení.
  5. S ohledem na to, že smlouvy (které máme k dispozici), nezakotvují další důvody pro odstoupení od smlouvy ze strany obce, lze od smlouvy odstoupit pouze ze zákonných důvodů. Obec může od smlouvy odstoupit buď v případě podstatného porušení smlouvy, nebo i při nepodstatném prodlení druhé strany (např. s vracením záloh apod.).
  6. O posouzení toho, zda byla smlouva porušena podstatným způsobem a je tedy možné od ní bez zbytečného odkladu odstoupit, platí to, co bylo řečeno v bodě 2 – ať už jde o pouhou podpůrnost stanoviska Doucha Šikola advokáti s.r.o. nebo o tom, že doporučujeme individuální právní posouzení.
  7. U nepodstatného porušení smlouvy v případě prodlení druhé smluvní strany je nezbytným předpokladem pro odstoupení od smlouvy poskytnutí dodatečné přiměřené lhůty. Teprve po jejím uplynutí je možné od smlouvy odstoupit.
  8. Amper Market, a. s. nabídl obcím uzavření Smlouvy o sdružených dodávkách elektřiny pro hladinu NN a následně dodatek č. 1, ve kterém se zavazuje uhradit za obec veškeré finanční sankce, které ze smlouvy mezi obcí a Energií pod kontrolou, obecně prospěšnou společnosti, budou po právu vůči obci uplatněny. Podmínkou ovšem je, že obec před uzavřením smlouvy s Amper Market, a.s. (včetně dodatku č. 1) musí odstoupit od smlouvy a „dovolat se neplatnosti této smlouvy“. Spolu s emailem, ve kterém byl dodatek č. 1 poslán, lze toto chápat jako omezení nepříznivých dopadů pro obec. Zároveň je potřeba upozornit na to, že mezi okamžikem odstoupení od smlouvy s Energií pod kontrolou, obecně prospěšné společnosti a uzavřením smlouvy s Amper Market, a.s. (včetně dodatku č. 1) vzniká období, kdy je právní postavení obce nejisté. Z uvedeného důvodu v případě, kdy se obec rozhodne uzavřít smlouvu s Amper Market, a. s. doporučujeme u Amper Market, a.s. ověřit, zda a do kdy je vázán svou nabídkou na uzavření smlouvy (do kdy jeho nabídku na uzavření smlouvy včetně dodatku můžete přijmout).

Upozorňujeme, že předmětem tohoto vyjádření nebylo posuzování výhodnosti či nevýhodnosti smluv pro obce, ať už jde o smlouvy uzavřené s Energií pod kontrolou, obecně prospěšné společnosti či nabízené k uzavření Amper Market, a. s.

 
 

Naši partneři

 

Kalendář

25. - 26. srpna 2016

Předsednictvo Svazu

Kyjov
 
8. - 9. září 2016

Předsednictvo Komory obcí

Liběšice
 
13. září 2016 10:00-13:00

PS obcí II

Praha, Kancelář Svazu
 
15. září 2016 10:00-13:00

Finanční komise

Praha, Kancelář Svazu
 
22. září 2016 09:30-13:00

Města bez bariér - seminář při FOR ARCHu

PVA Letňany, Praha 9
 

Adresa

Svaz měst a obcí ČR
5. května 1640/65
140 00 Praha 4
tel.: +420 234 709 711
fax: +420 234 709 786
e-mail: smocr@smocr.cz
ID datové schránky: 5fkgwn3
IČ: 63 11 30 74


Mezinárodní poradenské
centrum obcí

Partnerská asociace

Rada evropských obcí a regionů


 

Evropská sociální síť

Regionální stálá konference Ústeckého kraje