Anketa

 

Zajišťujete v obci sběr použitého kuchyňského oleje a CELOROČNÍ sběr biologicky rozložitelného odpadu (BRKO) rostlinného původu?

 

Ano, oboje. Ano, oboje. 220
ANO, kuchyňský olej. ANO, kuchyňský olej. 43
ANO, BRKO. ANO, BRKO. 37
NE, BRKO pouze v sezóně. NE, BRKO pouze v sezóně. 42
NE, nevnímáme to jako potřebné. NE, nevnímáme to jako potřebné. 18
NE, občané o to nemají zájem. NE, občané o to nemají zájem. 31

Zajímavosti ze Svazu

Video: Možnosti rozšíření kontrolních pravomocí NKÚ na obce a města
Video: Možnosti rozšíření kontrolních pravomocí NKÚ na obce a města

Jak jsme vás již informovali, novela rozšiřující pravomoci NKÚ jde na vládu s rozporem. Podívejte se na diskuzi v redakci Moderní obce s prezidentem NKÚ Miloslavem Kalou a naším výkonným ředitelem Pavlem Drahovzalem.

Svaz měst a obcí ČR prosadil zrušení povinných míst pro dvouleté děti v mateřských školách
Svaz měst a obcí ČR prosadil zrušení povinných míst pro dvouleté děti v mateřských školách

Mateřské školy nebudou mít povinnost přijímat od 1. 9. 2020 dvouleté děti, tak rozhodli poslanci v pátek ve třetím čtení v Poslanecké sněmovně. Již v roce 2016 byl Svaz proti této povinnosti, která byla přijata na podkladě poslaneckého pozměňovacího návrhu.

Finalisté soutěže Vesnice roku 2018
Finalisté soutěže Vesnice roku 2018

V průběhu posledních dvou měsíců probíhala krajská hodnocení obcí, které se přihlásily do soutěže Vesnice roku. Každý kraj již nyní má svého finalistu, který postoupil do celostátního kola. Podívejte se na jejich seznam.

Zveřejňování osobních údajů a fotografií žáků na internetu – stanovisko ÚOOÚ
O postup v souladu s obecným nařízením GDPR se jedná, pokud jsou zveřejňovány nezbytné osobní údaje žáků na základě zvláštních předpisů za účelem plnění právní povinnosti. K tomuto zpracování není třeba souhlasu žáka, resp. zákonného zástupce. Pokud však dojde k využití osobních údajů žáků k jinému účelu,
Plán rozvoje sportu - nová povinnost obcí

Obce mají povinnost od 1. července 2018 v samostatné působnosti zhotovit pro své území plán rozvoje sportu a zajišťovat jeho provádění. Tato novela prošla bohužel bez výjimky pro všechny obce i přes mnohý odpor, proti tomuto návrhu se postavil i Svaz.

Kandidátní listiny do komunálních voleb a nový požadavek na obsah
Kandidátní listiny do komunálních voleb a nový požadavek na obsah

V souvislosti s blížícím se termínem komunálních voleb upozorňujeme na nové ustanovení v zákoně o volbách do zastupitelstev obcí. Nově musí být na kandidátní listině u každého kandidáta uvedeno pohlaví.

Poradna pro obce
Poradna pro obce

Každá členská obec může služeb Poradny pro obce využít až pětkrát ročně zdarma (jde o dosavadní průměr dotazů na jednu obec), a to opakovaně každý rok. Pětkrát do roka můžete položit svůj individuální písemný nebo telefonický dotaz nebo vyhledávat v databázi již zodpovězených dotazů.  Zřídit přístup můžete až 11 osobám z Vaší obce. Členská obec, která svých pět přístupů do Poradny pro obce vyčerpá, si může za úplatu zřídit rozšířený přístup do Poradny pro obce.

Matriky na malých obcích zachráněny
Matriky na malých obcích zachráněny

Praha, 29. května 2018 - K plánovanému rušení cca 450 matričních úřadů, které zvažovalo Ministerstvo vnitra ČR, nakonec nedojde. Každá obec si totiž bude moci sama zvážit, zda si tuto agendu bude chtít ponechat a nadále vykonávat. Dohodli se na tom dnes předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl a předsedkyně Rady Asociace krajů ČR Jana Vildumetzová s premiérem Andrejem Babišem a ministrem vnitra Lubomírem Metnarem.

Starosto, projektuj…
Starosto, projektuj…

Prostřednictvím nově vytvořených webových stránek www.projektuj.smocr.cz chceme starostkám a starostům, ale i dalším uživatelům nabídnout určitý návod a poskytnout praktická doporučení, jak optimálně zajistit přípravu a následnou realizaci investičních akcí realizovaných v obcích. Celý proces přípravy a realizace akce je představen na dvou modelových řešeních – výstavba cyklistické stezky (liniové dopravní stavby) a výstavba mateřské školy (stavba objektu občanské vybavenosti). Zároveň si mohou návštěvníci webu na reálném příkladu uvedených projektů porovnat obecný popis a realitu již hotových projektů, které byly realizovány v obci Bukovno a ve městě Mladá Boleslav.

Publikace Komunitární programy a programy územní spolupráce EU
Publikace Komunitární programy a programy územní spolupráce EU

Publikace zpracovává programy Evropské unie, jako jsou tzv. komunitární programy EU a programy Evropské územní spolupráce, a nabízí přehled, kde a na jaké aktivity z těchto programů mohou obce a města čerpat finanční prostředky. Jednotlivé programy jsou doplněny o příklady projektů, které byly realizovány převážně českými městy a obcemi buď jako vedoucími partnery, nebo v pozici partnerů. Hlavním účelem prezentace příkladů projektů je nabídnout inspiraci a lepší představu o využitelnosti programů, a podpořit tak zapojení českých měst do projektů financovaných těmito programy. V publikaci je zpracováno 19 dotačních programů a 22 příkladů realizovaných projektů.

Dostávejte náš elektronický zpravodaj
Dostávejte náš elektronický zpravodaj

Souhrnný přehled o novinkách na webu a často i něco navíc přináší náš elektronický zpravodaj. Určen je všem zástupcům členských obcí Svazu. K jeho odběru si prosím vytvořte svůj účet na našich stránkách.

 

Publikace ke stažení
Publikace ke stažení

Svaz vydává různé publikace.

V rámci projektu na podporu meziobecní spolupráce nedávno vyšla publikace „Meziobecní spolupráce – Inspirativní cesta, jak zlepšit služby veřejnosti“.

Tiskové informace

Martin Půta: Meziobecní spolupráce má mou podporu

Iniciativa má vznikat ze zdola a veřejné instituce by jí neměly překážet

O meziobecní spolupráci jsem nedávno mluvili s hejtmanem Libereckého kraje, který má v rámci Asociace krajů ČR na starosti veřejnou správu, Martinem Půtou. Meziobecní spolupráce má jeho podporu, vnímá ji jako velmi důležitou. Analýzy, které díky ní vznikají, budou podle něj důležitým podkladem pro argumentaci při jednání o reformách a také cenným východiskem pro směřování další práce v obcích a v území.

Jak se díváte na meziobecní spolupráci?

Spolupráce měst a obcí se v mnoha případech ukázala jako užitečná, například co se týče veřejnoprávních smluv a výkonu některých agend. Jednou z ukázek, jak by to mohlo fungovat, je také přestupkové řízení, řada obcí vzájemně spolupracuje při řešení dopravní obslužnosti apod. Projekt Svazu měst a obcí na podporu meziobecní spolupráce vnímám jako cestu, jak zmapovat úspěšnou spolupráci a vytvořit prostor pro to, aby se zakotvila v právním systému lépe než dnes.

V tomto smyslu máte bohatou osobní zkušenost, ať už jako bývalý starosta, hejtman, předseda Komise Asociace krajů pro veřejnou správu…

Když se zabývám samosprávou a veřejným životem, vycházím ze všech svých životních zkušeností.  Třeba v Hrádku nad Nisou, kde jsem byl starostou deset let, jsme měli s okolními obcemi uzavřenou veřejnoprávní smlouvu v oblasti řešení přestupků, nebo co se týká městské policie. Jako hejtman Libereckého kraje se mimo jiné zabývám tím, jak co nejlépe upravit státní správu a přenesenou působnost. Tak, aby byla dostupná a zároveň stejně kvalitní na všech úřadech.  To je ale běh na dlouhou trať.

Projekt meziobecní spolupráce už mimo jiné přinesl dílčí analýzy služeb v území. Jak je uplatníte v Libereckém kraji? 

Všechny takové analýzy jsou důležitým podkladem pro argumentaci při jednání o reformách, které v Praze často někoho napadají. A jsou také cenným východiskem pro směřování další práce v obcích a v území. Musím říct, že jsem zásadní odpůrce centralismu, protože ten nevyřeší problémy, které ve veřejné a státní správě jsou. Základní veřejné služby by měly být dostupné všem obyvatelům, ať už bydlí ve velkém městě nebo na malé vesnici. Pevně věřím, že o tomto principu v budoucnosti přesvědčíme i lidi, kteří rozhodují o směřování veřejné správy jako celku.

Jedním z hlavních témat, kterým se projekt na podporu meziobecní spolupráce zabývá, jsou sociální služby. Jak je na tom Liberecký kraj? 

Sociální služby jsou ukázkou toho, jak neexistuje jednotně nastavený systém. Třeba u domovů důchodců. Některé zřizuje kraj, jiné města, která je historicky převzala z okresních úřadů a často si musí myslet, že to bylo „za trest“. I když se nám v kraji od letošního roku podařilo nastavit stejný způsob rozdělování státních dotací na sociální služby a není rozdíl v tom, zda domov důchodců zřizuje kraj nebo město, stejně některé věci musí platit zřizovatel sám. Za první krok, který by měl vyrovnat výchozí pozice jednotlivých zřizovatelů, považuji právě přenesení rozdělování dotací na sociální služby na kraje.

Je přenesení financování sociálních služeb ze státu na kraje od začátku příštího roku úplně připravené?

Nikdy nebude připravené tak, abychom mohli říct, že je úplně dokonalé. Kdybychom ale zase rok čekali, na současném stavu by se nic nezlepšilo – stejně by se to začalo řešit až těsně před datem spuštění. Takže: pokud existuje politická dohoda a vůle, aby se financování na kraje přeneslo, je dobré to udělat teď, prostě začít.

Meziobecní spolupráce často vzniká tzv. ze zdola. Je to podle vás pořádku?

Iniciativa by vždy měla vznikat ze zdola a ze shora by se jí nemělo překážet. Pokud má meziobecní spolupráce fungovat dlouhodobě, musí vznikat ze zdola, nařízená ze shora dlouhodobě fungovat nebude.  Prošli jsme už několika obdobími, kdy se mluvilo o slučování obcí. Myslím, že všichni rozumní už pochopili, že to není správná cesta. Měli bychom si připustit, že samospráva potřebuje více pravomocí a státní správa potřebuje sjednocení standardů kvality a také, aby se nevzdalovala od občanů. Aby se nestalo, že na venkově vzniknou celé oblasti, kde třeba dohled stavebního úřadu bude jenom iluze, protože úředníci vůbec nemají místní znalost a uniká jim tak vývoj území a nevědí o nepovolených činnostech. Společným cílem obecní i regionální samosprávy by mělo být vysvětlit úředníkům na ministerstvech v Praze, kteří to vidí teoreticky ze shora přes zákony a od zeleného stolu, praktické důsledky jejich rozhodnutí. Často si totiž neumí představit, jaký dopad jejich legislativní iniciativa může v regionech a jejich okrajových částech mít.

Znamená to, že se na meziobecní spolupráci díváte prakticky a má vaši podporu?

Určitě, považuji ji za velmi užitečnou. Důležitý přitom je dostatek informací, který může posunout dění dopředu. Myslím, že běžný občan by měl pochopit, že věci, které se rozhodují u něj na obci nebo ve městě, a které rozhoduje jeho obecní nebo městské zastupitelstvo, může nejvíce ovlivnit. Dokáže dojít na jednání, na schůzku a osobně přesvědčovat zastupitele, že by třeba měli v rozpočtu najít peníze na vyřešení konkrétního problému. Na to, co se rozhodnutím přenese na úroveň kraje nebo na úroveň státu, mají běžní lidé už menší vliv. Proto si myslím, že nejvíc pravomocí by měla mít a rozdělování peněz by měla ovlivňovat rozhodnutí místních samospráv. Ty totiž dobře ví, na co je třeba sdružovat finanční prostředky a ve spolupráci se sousedními obcemi nebo městy se společně rozvíjet.   

***

Martin Půta (*13. září 1971, Liberec) je český politik, hejtman Libereckého kraje, který má v rámci Asociace krajů ČR na starosti veřejnou správu. Bývalý starosta města Hrádku nad Nisou a předseda Euroregionu Nisa je od dubna 2014 také místopředsedou Asociace krajů České republiky. Martin Půta žije v Hrádku nad Nisou, je ženatý a má dvě děti.

 
 

Naše akce


6. a 7. prosince 2018
Clarion Congress Hotel Prague
Podrobnosti připravujeme
 


 


    Naši partneři            

 

 

Kalendář

18. - 22. září 2018

Veletrh FOR ARCH

Praha, Letňany
19. - 21. září 2018

Národní Konference Venkov

Strážnice
21. září 2018 10:00-12:00

Předsednictvo Svazu

Praha, Kancelář Svazu
 
30. září - 2. října 2018

14. konference evropských regionů a měst

Salcburg

”Evropa 1918 – 2018 – 2118“

 
detail akce
18. října 2018 09:30-16:00

Seminář Jak zadávat veřejné zakázky na šetrné budovy

Dělnický dům Jihlava, Žižkova 1696/15, Malý salonek

Adresa

Svaz měst a obcí ČR
5. května 1640/65
140 00 Praha 4
tel.: +420 234 709 711
fax: +420 234 709 786
e-mail: smocr@smocr.cz
ID datové schránky: 5fkgwn3
IČ: 63 11 30 74


Mezinárodní poradenské
centrum obcí

Partnerská asociace


Rada evropských obcí a regionů

Regionální stálá konference
Ústeckého kraje