Anketa

Využije vaše obec opatření obecné povahy
(zákon o hmotné nouzi – ustanovení § 33d)?

 

ano ano 117
ne ne 31

Zajímavosti ze Svazu

Členská základna
Členská základna

Svaz sdružuje 2 698 obcí, tj. 43,14 % z celkového počtu obcí v České republice. Členské obce Svazu zastupují 8 307 365 obyvatel, což z celkového počtu obyvatelstva představuje 78,71 %.

Členem Svazu měst a obcí ČR je také Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR.

Komunálním politikem roku 2017 je starostka Velké Polomi Ludmila Bubeníková
Komunálním politikem roku 2017 je starostka Velké Polomi Ludmila Bubeníková

Seznamte se s výsledky třetího ročníku soutěže, jejímž smyslem je zviditelnit inspirativní a občansky přínosné projekty uskutečněné v obcích a městech a ocenit osobnosti z komunální politiky, které se významně zasadily o jejich realizaci. V letošním ročníku soutěže bylo vypsáno sedm kategorií. Svaz je jedním ze spolupořadatelů akce.

Vítězové soutěží Obec přátelská rodině 2017 a Obec přátelská seniorům 2017
Vítězové soutěží Obec přátelská rodině 2017 a Obec přátelská seniorům 2017

Letošního ročníku v soutěži Obec přátelská rodině 2017 se účastnilo 17 obcí. Mezi vítěze patří: Vrchoslavice, Vacenovice, Krásná Lípa, Svitavy a Olomouc. Za Svaz měst a obcí ČR předal ocenění a šeky vítězům výkonný ředitel Pavel Drahovzal. Svaz je totiž spolupořadatele soutěže.

S ochranou osobních údajů podle nového obecného nařízení (GDPR) by mohla pomoci Centra společných služeb
S ochranou osobních údajů podle nového obecného nařízení (GDPR) by mohla pomoci Centra společných služeb

Centra společných služeb (CSS) a postavení dobrovolných svazků obcí (DSO) ve veřejné správě. Témata zářijového jednání zástupců samospráv zapojených do projektu CSS, které se uskutečnilo v Praze. Víc než tři desítky lidí se zabývaly výkonem veřejné správy DSO, jejich financováním či organizační strukturou. Shoda panuje v tom, že dobrovolné svazky obcí včetně toho, co dělají, by měly být - stejně jako je to v zahraničí – ukotveny v legislativě. A v kombinaci s Centry společných služeb by mohly pomáhat s ochranou osobních údajů podle nové evropské legislativy (GDPR).

 

Vítězové celostátního kola Oranžové a Zelené stuhy ČR roku 2017
Vítězové celostátního kola Oranžové a Zelené stuhy ČR roku 2017

Oranžovou stuhu ČR roku 2017 získala jihočeská obec Čejetice. Na druhém místě se umístila obec Žlutava ze Zlínského kraje a třetí místo získala obec Vrbátky z Olomouckého kraje. Zelenou stuhu ČR roku 2017 získala obec Poříčí u Litomyšle. Druhé místo obsadil Drásov z Jihomoravského kraje a třetí místo získala obec Libina z Olomouckého kraje.

Jednoduchá osvětlovací příručka pro obce

Řešíte, jak šetrně svítit v obcích? Dokument poskytuje jednoduché vodítko pro výběr veřejného osvětlení šetrného k nočnímu prostředí a respektujícího soukromí a zdraví obyvatel. Tento stručný návod na venkovní osvětlení vznikl na základě současných znalostí. Byl vydán Ministerstvem životního prostředí spolu se Svazem měst a obcí České republiky, členy meziresortní pracovní skupiny pro problematiku světelného znečištění.

Seminář „Zabraňme vylidňování území, aneb jak zajistit dostupnost zdravotních a sociálních služeb“
Seminář „Zabraňme vylidňování území, aneb jak zajistit dostupnost zdravotních a sociálních služeb“

Pokračování série společných seminářů Senátu a Svazu zaměřených na probíhající změny v území. Tentokrát zaměřený na nedostatek zdravotnických služeb (lékaři, lékárny).

Obec Heřmanov získala titul Vesnice roku 2017
Obec Heřmanov získala titul Vesnice roku 2017

Výsledky soutěže Vesnice roku 2017 jsou známy. Titul Vesnice roku získala obec Heřmanov z Kraje Vysočina. Na druhé příčce se umístila obec Lukavice z Pardubického kraje a třetí místo obsadila obec Slavkov ze Zlínského kraje. Vítězové již 23. ročníku byli slavnostně vyhlášeni v Luhačovicích.

Dostávejte náš elektronický zpravodaj
Dostávejte náš elektronický zpravodaj

Souhrnný přehled o novinkách na webu a často i něco navíc přináší náš elektronický zpravodaj. Určen je všem zástupcům členských obcí Svazu. K jeho odběru si prosím vytvořte svůj účet na našich stránkách.

 

Kalkulačka rozpočtové odpovědnosti pro obce
Kalkulačka rozpočtové odpovědnosti pro obce

Ministerstvo financí připravilo jednoduchou modelaci, kde si můžete ověřit, zda vaše obec nepřekročila pravidlo rozpočtové odpovědnost. Ministerstvo tak vstřícně zareagovalo na náš požadavek, který jsme v souvislosti s přijetím zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti vznesli.

Debata o budoucnosti kohezní politiky
Debata o budoucnosti kohezní politiky

Debata o budoucnosti politiky soudržnosti se konala v příhodné době. EU si právě připomíná 60. výročí uzavření Římských smluv a své úspěchy v posledních 60 letech Můžeme to proto považovat za správný okamžik k zamyšlení nad budoucností EU a kohezní politikou po roce 2020. Vystoupil také místopředseda CEMRu a primátor Karlových Varů Petr Kulhánek.

Publikace "Národní dotační zdroje" pomůže městům a obcím s čerpáním peněz ze státního rozpočtu ČR
Publikace "Národní dotační zdroje" pomůže městům a obcím s čerpáním peněz ze státního rozpočtu ČR

Kde a jak mohou samosprávy čerpat finanční prostředky z tuzemských programů v gesci ministerstev a dalších organizací? Na tyto a další otázky odpovídá nová publikace Svazu měst a obcí ČR a Ministerstva pro místní rozvoj. Jmenuje se "Národní dotační zdroje - Příležitosti a možnosti pro města a obce" a formou souhrnných informací a přehledných tabulek čtenáře provádí dotačními příležitostmi a možnostmi pro města a obce.

Svaz má své zastoupení ve vedení Rady evropských obcí a regionů
Svaz má své zastoupení ve vedení Rady evropských obcí a regionů

Shromáždění více než 90 volených představitelů místních a regionálních samospráv z celé Evropy volilo vedení této evropské střešní organizace, která sdružuje národní organizace místních a regionálních samospráv ze 41 evropských zemí. Místopředseda Svazu pro evropské záležitosti Petr Kulhánek byl zvolen místopředsedou této asociace reprezentujícím země střední Evropy pro funkční období 2017 - 2019. Další člen delegace Svazu a dlouhodobý výkonný prezident CEMR Oldřich Vlasák byl znovu jmenován do této pozice i na další funkční období.

Spolupráce mezi českými a bulharskými obcemi
Spolupráce mezi českými a bulharskými obcemi

Na XIX. celostátní finanční konferenci byla ve čtvrtek 10. listopadu 2016 uzavřena Rámcová dohoda o spolupráci mezi Svazem a Národní asociací obcí Bulharska. Podepsali ji předseda Svazu František Lukl a místopředsedkyně bulharské asociace Donka Mihaylova.

Evropské dotace - Nové možnosti, příležitosti a zkušenosti měst a obcí
Evropské dotace - Nové možnosti, příležitosti a zkušenosti měst a obcí

Průvodce finanční podporou z programů Evropské unie v letech 2014-2020 vydal - díky dotaci z Ministerstva pro místní rozvoj - Svaz měst a obcí ČR. Publikace je dostupná zdarma, stáhnout si ji můžete zde.

Publikace ke stažení
Publikace ke stažení

Svaz vydává různé publikace.

V rámci projektu na podporu meziobecní spolupráce nedávno vyšla publikace „Meziobecní spolupráce – Inspirativní cesta, jak zlepšit služby veřejnosti“.

Právní poradna: Správní řád, správní řízení

Právní poradna nabízí členům Svazu měst a obcí České republiky možnost  bezplatné právní konzultace a to buď:

  •          telefonicky na čísle 226 257 505 od pondělí do čtvrtka od 12:00 do 18:00 hodin nebo
  •         e-mailem na adresu poradna@odpovednyzastupitel.cz nebo
  •         prostřednictvím formuláře na těchto stránkách (vyžadují přihlášení).

Dotazy měst a obcí, které nejsou členy Svazu, jsou zpoplatněny částkou 500 Kč + DPH za dotaz.

Právní poradna poskytuje právní poradenství týkající se činnosti obcí. Poradenství se netýká oblasti daní, účetnictví nebo otázek související se mzdovým účetnictvím včetně platových tarifů.

 
Hledaný výraz

Tip: Pokud hledáte Vámi vložené dotazy, zadejte do hledacího okénka své jméno nebo e-mail.

08.11.2010 19:58 Petr Stejskal
Jsme obcí s 250 obyvateli, kde funkce starosty i místostarosty nejsou pro výkon funkce uvolněni. V současné době se množí žádosti týkající se úpravy na místních a účelových komunikacích, kde jsou obce silničním správním orgánem. Žadatelé se nechávají zastupovat právními zástupci a advokáty, proto bychom chtěli nechat obec zastupovat advokátem. V tomto případě však není zastupování možné, jelikož úřední... [pokračování]
Obce vykonávají vedle samostatné působnosti rovněž působnost přenesenou, např. v oblasti silniční dopravy. Stát předal tuto oblast působnosti obcím proto, aby státní správa byla pro občany dostupnější... [pokračování]
 
25.10.2010 09:38 Jiří Kvasnička Zrušení údaje o trvalém pobytu
Navazuji na předešlý dotaz - tedy v případě, že občan prokáže neužívání objektu- třeba svědecky, / samozřejmě vlastnické prívo nemá/ může mít nový TP na ohlašovně ? Děkuji za odpověď. Dana Marečková - EO
Ohlašovna (tedy obec) rozhodne o zrušení trvalého pobytu občana za současného splnění dvou podmínek stanovených ustanovením § 12 zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel, ve znění pozdějších předpisů... [pokračování]
 
18.06.2010 13:06 Ladislava Kopová
Dobrý den,mám dotaz ohledně zrušení TP.Četla jsem Vámi odpovězené dotazy,ale mám problém s jiným případem. přinesl mi žádost - přesně Čestné prohlášení 20 letý občan,žijící v domě svých rodičů s tím,že žádá o zrušení TP sám sobě.Prý se radil s právníkem,že tento postup je správný.Když jsem se ho ptala,jaké důvody k tomu řekl mi,že mi do toho nic není.Na můj další dotaz zda v domě své osobní věci mi řekl,že ano... [pokračování]
Podle ustanovení § 10 odst. 6 písm. c) zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel, ve znění pozdějších předpisů, je oprávněnou osobou osoba starší 18 let, způsobilá k právním úkonům, která je oprávněna... [pokračování]
 
22.03.2010 10:37 Jaroslav Petrů
Dobrý den, v uplynulém týdnu se na náš úřad opět obrátil jeden občan naší obce s písemnou žádostí, ve které chce sdělit platové zařazení pracovníků obecního úřadu / platovou třídu, stupeň, započítanou praxi a vzdělání/. Též se dotazuje na dohody o provedení práce, které naše obec uzavírá - chce vědět jména, druh činnosti a opměnu. Jelikož se dle našeho názoru jedná o informace osobního charakteru,... [pokračování]
Na Vaši obec se obrátil občan, který chce informaci o pracovně právních záležitostech zaměstnanců, mimo jiné platové zařazení pracovníků obecního úřadu do tříd a stupňů. Na tyto informace nemá podle § 8a zákona č... [pokračování]
 
11.03.2010 08:44 Josef Gut Trvalý pobyt
Opakovaně jsem se setkal s problémem , který je různě vykládán a řešen v různým městech. Jak lze postupovat se zrušením trvalého pobytu zletilému potomkovi , ke kterému rodiče již nemají vyživovací povinnost, navíc nebydlí dlouhodobě s rodiči v domácnosti, nemá zde osobní věci. Sousedé jsou schopni doložit svědectvím, že dotyčný se dlouhodobě v domácnosti ( bytě, domě) nezdržuje. Problém se zdá být... [pokračování]
Podle ustanovení § 10 zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů, místem trvalého pobytu se... [pokračování]
 
27.03.2009 14:31 Petr Kabyl Správní řád, správní řízení - rušení údaje o místu trvalého pobytu
Zrušení místa trvalého pobytu. Obdrželi jsme žádost o zrušení místa trvalého pobytu od paní, která je výhradní majitelkou domu, ve kterém je dosud přihlášen K TP i její bývalý manžel. Jejich manželství bylo rozvedeno v době, kdy byl ve vazbě. Před rozvodem byl ve výkonu trestu. Nyní je opět, protože se pokusil znásilnit vlastní nezletilou dceru. K žádosti o zruš.místa TP předložila výpis z kat.nemovitostí... [pokračování]
Pokud žádost o zrušení údaje o trvalém pobytu podá oprávněná osoba (zde majitelka nemovitosti) a osoba, jíž se žádost o zrušení údaje o trvalém pobytu týká, nemá k objektu, jehož adresa je dosud vedena... [pokračování]
 
20.08.2007 13:55 Náklady řízení a pořádkové pokuty ve správním řízení
Jaké náklady, resp. finanční povinnosti, lze vedle pokut ukládat ve správním řízení? Může obec získat zpět prostředky vynaložené na vedení řízení iniciovaných nebo zapříčiněných samotnými účastníky?
Obec vedle pokut ukládá i povinnost nahradit náklady řízení a může též ukládat pořádkové pokuty nebo povinnost nahradit "mimořádné" náklady řízení, jsou-li splněny zákonné podmínky. Prostředky... [pokračování]
 
07.08.2007 14:54 Veřejná listina o identifikaci
Na úřad se k nám dostavil občan s tím, že kvůli převodu peněz ze zrušené životní pojistky potřebuje vyhotovit veřejnou listinu o identifikaci, k notáři že nepůjde, neboť listinu je povinen vydávat i obecní úřad. Jak máme postupovat?
Veřejnou listinu o identifikaci vyhotovuje notář, ale i obecní úřad, provádí-li ověřování (vidimaci, legalizaci). Veřejná listina obsahuje označení subjektu, který listinu vyhotovuje (obecního úřadu),... [pokračování]
 
23.04.2007 15:47 Petr Trnovec Potvrzování tiskopisů v cizím jazyce, Sdělení pojišťovně zda občan žije.
Potřebovali bychom objasnit postup, jak konat ve chvíli, kdy na evidenciobyvatel obce 3. typu přijde občan, předkládá tiskopis francouzské pojišťovny v originále a požaduje "razítko, že jeho maminka ještě žije". Odhlédněme od stavu, že není vybaven plnou mocí matky. Tato dáma v letech žije v Jeseníku a z Francie pobírá vdovský důchod. Zájem pojišťovny je sice pochopitelný, leč domníváme se,... [pokračování]
Tiskopis, kterého se žádost týká, zpravidla musí být přeložen soudním tlumočníkem. Žádost je třeba vyřizovat v souladu se zákonem o evidenci obyvatel (resp. zákony upravujícími poskytování údajů z evidence obyvatel)... [pokračování]
 
26.02.2007 14:17 Pavel Planeta Správní řád - Zveřejňování na elektronické úřední desce
Chtěl bych se zeptat, jestli dokumenty zveřejněné na elektronické úřední desce musí být opatřeny razítkem a podpisem, jak je tomu u úřední desky klasické, nebo můžou být bez nich. Některé dokumenty, např.mapy, nejsme schopni na elektronické úřední desce zveřejnit. Jak postupovat v tomto případě?
Dokumenty zveřejněné na elektronické úřední desce nemusí být opatřeny razítkem a podpisem. Není-li obec schopna zveřejnit některé dokumenty, může pověřit technickým řešením soukromý subjekt, může též uzavřít... [pokračování]
 
 

Naše akce

Seminář "Senioři v dluzích a exekucích" - podzim 2017

15. prosince 2017
Ostrava

----------------------

Seminář "Obecné nařízení o ochraně osobních údajů neboli GDPR" v Brně

11. ledna 2018
Brno
registrace uzavřena,
kapacita sálu je naplněna

Naši partneři

 

Kalendář

15. prosince 2017

Seminář "Senioři v dluzích a exekucích"

Ostrava
9. ledna 2018 10:00-12:00

Předsednictvo Komory obcí

Praha, Kancelář Svazu
 
11. ledna 2018

Seminář "Obecné nařízení o ochraně osobních údajů neboli GDPR" v Brně

Brno
16. ledna 2018 09:30-11:30

Kontrolní výbor

Praha, Kancelář Svazu
 
22. ledna 2018 10:00-12:00

Předsednictvo Svazu

Brno, vila Tugendhat
 

Adresa

Svaz měst a obcí ČR
5. května 1640/65
140 00 Praha 4
tel.: +420 234 709 711
fax: +420 234 709 786
e-mail: smocr@smocr.cz
ID datové schránky: 5fkgwn3
IČ: 63 11 30 74


Mezinárodní poradenské
centrum obcí

Partnerská asociace


Rada evropských obcí a regionů

Regionální stálá konference
Ústeckého kraje