Anketa

Jakým způsobem zřídíte funkci pověřence pro ochranu osobních údajů?

proškolením stávajícího zaměstnance proškolením stávajícího zaměstnance 119
přijmutím nového zaměstnance přijmutím nového zaměstnance 0
najmutím od externího subjektu najmutím od externího subjektu 30
zaměstnancem sdíleným společně s dalšími obcemi zaměstnancem sdíleným společně s dalšími obcemi 16
jinak jinak 1

Zajímavosti ze Svazu

Knihovna JINAK startuje!
Knihovna JINAK startuje!

Připomínáme, že od 19. února 2018 startuje přihlašování knihoven do třetího ročníku naší soutěže. Registrace knihoven je jednoduchá. Stačí zaslání stručné informace o rozsahu maximálně jedné A5 (deset vět) o tom, co knihovna dělá a jedné ilustrační fotografie na e-mail: tuzilova@smocr.cz .

Evropská legislativa a politiky musí být vytvářeny na základě partnerského přístupu a ve spolupráci s místními a regionálními samosprávami
Evropská legislativa a politiky musí být vytvářeny na základě partnerského přístupu a ve spolupráci s místními a regionálními samosprávami

„Jsem přesvědčen, že zavádění legislativy Evropské unie v obcích a regionech musí jít ruku v ruce se spravedlivým rozdělením kompetencí a efektivní koordinací a spoluprací mezi různými úrovněmi veřejné správy,“ řekl Oldřich Vlasák, který se z pozice výkonného prezidenta Rady Evropských obcí a regionů (CEMR) sešel ve středu 31. ledna v Bruselu s místopředsedou Evropské komise Fransem Timmermansem. Jednání se uskutečnilo na půdě Evropského výboru regionů v rámci strukturovaného dialogu mezi Evropskou komisí a zástupci evropských střešních organizací místních a regionálních samospráv reprezentujících Radu evropských obcí a regionů (CEMR), EUROCITIES, Shromáždění evropských regionů (AER) a Asociaci evropských hraničních regionů (AEBR). 

Připojte se k Alianci soudržnosti!
Připojte se k Alianci soudržnosti!

Předsednictvo Svazu vyzývá svou členskou základnu k připojení se do Aliance soudržnosti Evropského výboru regionů. Signatáři Aliance soudržnosti požadují, aby evropský rozpočet po roce 2020 udržel kohezní politiku silnou, efektivní, viditelnou a dostupnou pro každý region Evropské unie.Jednoduchou registrací na webových stránkách Evropského výboru regionů přidáte svůj hlas k podpoře kohezní politiky EU jakožto významnému investičnímu nástroji podporující regionální rozvoj.

Meziobecní spolupráce nejlépe řeší problémy obcí
Meziobecní spolupráce nejlépe řeší problémy obcí

Jak Centra společných služeb (CSS) pomohla v roce 2017 starostům, co se podařilo a co se plánuje do budoucna? To byla témata valných hromad dobrovolných svazků obcí (DSO), které se koncem roku konaly na různých místech České republiky. Mluvilo se o tom, co samosprávy trápí, jaké úkoly a povinnosti starosty v roce 2018 čekají a jak je v tom mohou podpořit právě Centra společných služeb. Tedy servisní střediska, v nichž v rámci projektu Svazu měst a obcí ČR pracují odborníci na veřejnou správu. Vznikla proto, že právě meziobecní spolupráce podle starostů nejlépe řeší problémy obcí.

Dopis předsedy Svazu Františka Lukla
Dopis předsedy Svazu Františka Lukla

Vážená paní starostko, vážený pane starosto,
také se stejně jako já divíte, kolik administrativy obcím každý rok přibývá? Jak se z papírů, myšleno s nadsázkou a ohledem na aktuální zimu, stávají bílé kopce, za kterými bychom se v kancelářích mohli v klidu ztratit a otevřít je až roztaje sníh?

Starosto, projektuj…
Starosto, projektuj…

Prostřednictvím nově vytvořených webových stránek www.projektuj.smocr.cz chceme starostkám a starostům, ale i dalším uživatelům nabídnout určitý návod a poskytnout praktická doporučení, jak optimálně zajistit přípravu a následnou realizaci investičních akcí realizovaných v obcích. Celý proces přípravy a realizace akce je představen na dvou modelových řešeních – výstavba cyklistické stezky (liniové dopravní stavby) a výstavba mateřské školy (stavba objektu občanské vybavenosti). Zároveň si mohou návštěvníci webu na reálném příkladu uvedených projektů porovnat obecný popis a realitu již hotových projektů, které byly realizovány v obci Bukovno a ve městě Mladá Boleslav.

Komunálním politikem roku 2017 je starostka Velké Polomi Ludmila Bubeníková
Komunálním politikem roku 2017 je starostka Velké Polomi Ludmila Bubeníková

Seznamte se s výsledky třetího ročníku soutěže, jejímž smyslem je zviditelnit inspirativní a občansky přínosné projekty uskutečněné v obcích a městech a ocenit osobnosti z komunální politiky, které se významně zasadily o jejich realizaci. V letošním ročníku soutěže bylo vypsáno sedm kategorií. Svaz je jedním ze spolupořadatelů akce.

Vítězové soutěží Obec přátelská rodině 2017 a Obec přátelská seniorům 2017
Vítězové soutěží Obec přátelská rodině 2017 a Obec přátelská seniorům 2017

Letošního ročníku v soutěži Obec přátelská rodině 2017 se účastnilo 17 obcí. Mezi vítěze patří: Vrchoslavice, Vacenovice, Krásná Lípa, Svitavy a Olomouc. Za Svaz měst a obcí ČR předal ocenění a šeky vítězům výkonný ředitel Pavel Drahovzal. Svaz je totiž spolupořadatele soutěže.

S ochranou osobních údajů podle nového obecného nařízení (GDPR) by mohla pomoci Centra společných služeb
S ochranou osobních údajů podle nového obecného nařízení (GDPR) by mohla pomoci Centra společných služeb

Centra společných služeb (CSS) a postavení dobrovolných svazků obcí (DSO) ve veřejné správě. Témata zářijového jednání zástupců samospráv zapojených do projektu CSS, které se uskutečnilo v Praze. Víc než tři desítky lidí se zabývaly výkonem veřejné správy DSO, jejich financováním či organizační strukturou. Shoda panuje v tom, že dobrovolné svazky obcí včetně toho, co dělají, by měly být - stejně jako je to v zahraničí – ukotveny v legislativě. A v kombinaci s Centry společných služeb by mohly pomáhat s ochranou osobních údajů podle nové evropské legislativy (GDPR).

 

Obec Heřmanov získala titul Vesnice roku 2017
Obec Heřmanov získala titul Vesnice roku 2017

Výsledky soutěže Vesnice roku 2017 jsou známy. Titul Vesnice roku získala obec Heřmanov z Kraje Vysočina. Na druhé příčce se umístila obec Lukavice z Pardubického kraje a třetí místo obsadila obec Slavkov ze Zlínského kraje. Vítězové již 23. ročníku byli slavnostně vyhlášeni v Luhačovicích.

Dostávejte náš elektronický zpravodaj
Dostávejte náš elektronický zpravodaj

Souhrnný přehled o novinkách na webu a často i něco navíc přináší náš elektronický zpravodaj. Určen je všem zástupcům členských obcí Svazu. K jeho odběru si prosím vytvořte svůj účet na našich stránkách.

 

Publikace ke stažení
Publikace ke stažení

Svaz vydává různé publikace.

V rámci projektu na podporu meziobecní spolupráce nedávno vyšla publikace „Meziobecní spolupráce – Inspirativní cesta, jak zlepšit služby veřejnosti“.

Právní poradna: Různé


Připravili jsme novou podobu služby právní poradna pro obce, kterou naleznete na internetových stránkách www.poradnaproobce.cz.

Pro plné užívání služeb právní poradny je nutné provést nové přihlášení (nejedná se o stejné přihlašovací údaje, jaké doposud používáte pro přihlášení na webové stránky Svazu). Musíte použít speciální přihlašovací údaje, které od provozovatele služby (KVB advokátní kancelář s.r.o.) obdržíte.

Dále prosím postupujte dle instrukcí na internetových stránkách www.poradnaproobce.cz

Právní poradnu můžete využívat za účelem:

  • zodpovídání písemných dotazů formou zpřístupnění databáze již zodpovězených dotazů,
  • zodpovídání písemných dotazů formou individuálně zpracované odpovědi,
  • zodpovídání telefonických dotazů.

Pro podrobnější informace o službách právní poradny využijte sekci Nápověda, kterou lze nalézt na internetových stránkách www.poradnaproobce.cz.
 


Níže naleznete databázi dotazů z původní platformy právní poradny:

 
Hledaný výraz

Tip: Pokud hledáte Vámi vložené dotazy, zadejte do hledacího okénka své jméno nebo e-mail.

04.12.2013 12:21 Milana Štveráčková Objednávka, Smlouva
Vážení, chtěli bychom se zeptat, kdy při zadávání pracípro obec jednotlivým firmám se uzavřít Smlouva a kdy postačuje objednávka? Děkujeme
Odpověď Pojmy objednávka a smlouva nepředstavují z hlediska posloupnosti nižší a vyšší formu kontraktace, ale spíše odlišné prvky procesu uzavírání smlouvy. Objednávka obvykle předchází uzavření smlouvy,... [pokračování]
 
02.12.2013 14:31 Květa Čapková DPH
Dobrý den, prosím o radu jak postupovat v případě, že bude schváleno Zákonné opatření Senátu, které by mělo platit pro rok 2014. Město uzavírá smlouvy o budoucích kupních smlouvách zakládajících právo provést stavbu na pozemku pro výstavbu rodinných domů - postavena základní technická vybavenost lokality (inženýrské sítě; přípojky vody, kanalizace na hranici pozemku, pilíře plyn + elektro ). Pozemek... [pokračování]
Odpověď Z Vašeho dotazu není zřejmé, jaký je režim uzavíraných smluv – tedy, zda jsou nyní uzavírány smlouvy o smlouvách budoucích kupních, ale již je hrazena kupní cena; nebo zda kupní cena bude... [pokračování]
 
27.11.2013 11:15 Petr Klímek Vlastnictví nalezených psů podle NOZ
Dobrý den, zajímal by Váš právní názor k výkladu ust. § 1059 nového občanského zákoníku. 1. Podle kterého odstavce citovaného paragrafu se bude postupovat, pokud bude nálezcem psa obec (např. prostřednictvím strážníků obecní policie) a ta následně psa svěří útulku? Pokud by obec psa teoreticky chtěla, stává se vlastníkem podle odst. 1 citovaného paragrafu již po dvou měsících? A pokud psa obec... [pokračování]
Odpověď Nález je v novém občanském zákoníku, tedy zákonu č. 89/2012 Sb., upraven ustanoveními § 1051 - § 1062. Ustanovení § 1058 a § 1059 představují zvláštní úpravu pro případ,... [pokračování]
 
25.11.2013 13:01 Čestmír Rochovanský Koncese na prodej alkoholu a lihovin
Od sdružení hasičů jsem dostal přípis, že od 17.4.2013 musí každý kdo prodává alkohol nebo lihoviny mít platnou koncesi na prodej. Týká se to i organizací, které jednou za rok uspořádají ples - například hasiči. Na tento ples nakoupí zboží u obchodníka a případný přebytek mu vrátí. Jinak se žádným nákupem a prodejem nezabývají. Děkuji za odpověď.
Odpověď Na tuto činnost nebude nutné si opatřovat koncesi, protože se nejedná o provozování živnosti. Odůvodnění odpovědi § 1 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších... [pokračování]
 
19.11.2013 16:08 Adéla Bendová Doručování písemností
Mám dotaz ohledně doručování písemností: 1) Dle správního řádu díl 4, § 19 odst. 1 – Písemnost doručuje správní orgán, který ji vyhotovil. správní orgán doručí písemnost prostřednictví veřejné datové sítě do datové schránky. Nelze-li písemnost takto doručit, může ji doručit správní orgán sám; v zákonem stanovených případech může písemnost doručit prostřednictvím obecního úřadu, …... [pokračování]
Odpověď Správní řád ohledně doručování stanovuje, že pokud nelze písemnost doručit prostřednictvím veřejné datové sítě do datové schránky, může ji správní orgán doručit sám. Daňový řád stanovuje obdobně,... [pokračování]
 
30.10.2013 14:33 Michael Holý Vyvěšování státní a městské vlajky
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o radu. Po několikaletém úsilí se nám podařilo od PS PČR vlajku města Hrobu. Máme z toho velkou radost, ale narážím naní na obavy, zda, kdy a kde můžeme vyvěšovat samostatně a zda, kdy a kde můžeme vyvěšovat spolu se státní vlajkou ČR. Mám za to že můžeme vyvěšovat samostatně kdykoliv na budově radnice, na školách, na mateřské škole tak, aby tím netrpěla... [pokračování]
Odpověď Užívání vlajky města není nijak zvláštně upraveno – lze ji tedy užívat dle uvážení města. Při užívání vlajky státní je však třeba dbát zvláštních povinností. Vlajky města by však mělo... [pokračování]
 
30.09.2013 16:35 Pavel Kovařík Zakázka malého rozsahu
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o radu. Rekonstruujeme hřbitovní zeď. Proběhlo výběrové řízení na zakázku malého rozsahu na částku cca 1.000.000,- Rekonstrukce již probíhá. Zastupitelé v průběhu opravy rozhodli, že rozšíří možnost ukládání ostatků v podobě kolumbária, které bude přistavené k obvodové zdi, ale nebude její součástí. Částka na vybudování kolumbária se odhaduje na cca 500.000,-... [pokračování]
Odpověď Na stavbu kolumbária je třeba uplatnit nové výběrové řízení na veřejnou zakázku malého rozsahu. Stavba opěrné zdi v rámci rozšíření stávající veřejné zakázky je přinejmenším sporná. K této otázce... [pokračování]
 
19.08.2013 12:36 Marie Michalicová Ukončení nájmu hrobového místa
Dobrý den, chtěli bychom požádat o radu při řešení situací ve věci pronájmu hrobových míst. Při uzavírání smluv na 10 let na pronájem hrobových míst nám bylo v několika případech sděleno, že nájemci již nemají zájem o toto místo. Zjistili jsme však, že se v jenom případě jednalo o hrobku a v několika případech o kopaný hrob, kdy však zatím neuplynula 10letá tlecí doba. Máme zato, že v těchto případech... [pokračování]
Odpověď Odstoupit od nájmu a zrušit hrobové místo lze také odmítnutím uzavření nájemní smlouvy uživatelem hrobového místa anebo k uzavření nájemní smlouvy nedojde z důvodu jeho nečinnosti. Pokud od... [pokračování]
 
05.08.2013 08:16 Hana Chalupová Pořizování zvukového a obrazového záznamu při místním šetření
Dobrý den, chtěla bych požádat o Vaše stanovisko týkající se pořizování obrazových a zvukových záznamů v rámci místního šetření u poplatku z ubytovací kapacity? Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů ve svém ustanovení § 80 odst. 4 řeší tuto situaci z pohledu správce daně, nás by však zajímalo oprávnění pořídit si tento záznam z pozice daňového subjektu - provozovatele ubytovny... [pokračování]
Odpověď Daňový subjekt je oprávněn pořizovat v průběhu místního šetření obrazový a zvukový záznam. Nelze bez dalšího vyloučit, aby za účelem pořízení tohoto záznamu byly přizvány další osoby. Ze zákonné... [pokračování]
 
02.08.2013 10:50 Michaela Opltová Nájemní smlouva k hrobovému místu
Dobrý den, v letošním roce nám končí smlouvy na hroby. Zastupitelstvo obce chce udělat smlouvy na dobu neurčitou s tím, že by se částka kalkulovala každý rok podle nákladů na údržbu a provoz. Ve všech okolních obcích mají smlouvy na dobu určitou. Nevím jestli je to u obce s 980 ob. a cca. 300 hroby možné. Na školení nám bylo řečeno, že ideální je mít smlouvy na 10 let, ale pak nevím jak by to bylo... [pokračování]
Odpověď: Nájemní smlouvu k hrobovému místu lze uzavřít na dobu neurčitou, avšak pokud budete kalkulovat částky na náklady a provoz budete muset uzavírat dodatky k těmto smlouvám. Také cena za pronájem... [pokračování]
 
 

Naše akce

Přehled termínů a míst konání
program
 


Soutěž
Knihovna JINAK

Přihlašování knihoven:
19. února – 9. března 2018

Naši partneři

 

Kalendář

27. února 2018

49. Den malých obcí

Prostějov
27. února 2018

Den starostů v rámci veletrhu Aquatherm Praha

PVA EXPO PRAHA
28. února 2018

Krajská setkání - Plzeňský kraj

Parkhotel Plzeň (sál Conferenza) U Borského parku 31, Plzeň
28. února 2018 14:30-15:30

Rada Svazu - mimořádné zasedání

Plzeň, Parkhotel
 
1. března 2018

Krajská setkání - Karlovarský kraj

Krajský úřad Karlovarského kraje (zastupitelský sál) Závodní 353/88, Karlovy Vary

Adresa

Svaz měst a obcí ČR
5. května 1640/65
140 00 Praha 4
tel.: +420 234 709 711
fax: +420 234 709 786
e-mail: smocr@smocr.cz
ID datové schránky: 5fkgwn3
IČ: 63 11 30 74


Mezinárodní poradenské
centrum obcí

Partnerská asociace


Rada evropských obcí a regionů

Regionální stálá konference
Ústeckého kraje