Anketa

Využije vaše obec opatření obecné povahy
(zákon o hmotné nouzi – ustanovení § 33d)?

 

ano ano 1
ne ne 1

Zajímavosti ze Svazu

S ochranou osobních údajů podle nového obecného nařízení (GDPR) by mohla pomoci Centra společných služeb
S ochranou osobních údajů podle nového obecného nařízení (GDPR) by mohla pomoci Centra společných služeb

Centra společných služeb (CSS) a postavení dobrovolných svazků obcí (DSO) ve veřejné správě. Témata zářijového jednání zástupců samospráv zapojených do projektu CSS, které se uskutečnilo v Praze. Víc než tři desítky lidí se zabývaly správním obvodem DSO, jejich financováním či organizační strukturou. Shoda panuje v tom, že dobrovolné svazky obcí včetně toho, co dělají, by měly být - stejně jako je to v zahraničí – ukotveny v legislativě. A v kombinaci s Centry společných služeb by mohly pomáhat s ochranou osobních údajů podle nové evropské legislativy (GDPR).

 

Vítězové celostátního kola Oranžové a Zelené stuhy ČR roku 2017
Vítězové celostátního kola Oranžové a Zelené stuhy ČR roku 2017

Oranžovou stuhu ČR roku 2017 získala jihočeská obec Čejetice. Na druhém místě se umístila obec Žlutava ze Zlínského kraje a třetí místo získala obec Vrbátky z Olomouckého kraje. Zelenou stuhu ČR roku 2017 získala obec Poříčí u Litomyšle. Druhé místo obsadil Drásov z Jihomoravského kraje a třetí místo získala obec Libina z Olomouckého kraje.

Členská základna
Členská základna

Svaz sdružuje 2 692 obcí, tj. 43,04 % z celkového počtu obcí v České republice. Členské obce Svazu zastupují 8 303 454 obyvatel, což z celkového počtu obyvatelstva představuje 78,68 %.

Členem Svazu měst a obcí ČR je také Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR.

Seminář „Zabraňme vylidňování území, aneb jak zajistit dostupnost zdravotních a sociálních služeb“
Seminář „Zabraňme vylidňování území, aneb jak zajistit dostupnost zdravotních a sociálních služeb“

Pokračování série společných seminářů Senátu a Svazu zaměřených na probíhající změny v území. Tentokrát zaměřený na nedostatek zdravotnických služeb (lékaři, lékárny).

Obec Heřmanov získala titul Vesnice roku 2017
Obec Heřmanov získala titul Vesnice roku 2017

Výsledky soutěže Vesnice roku 2017 jsou známy. Titul Vesnice roku získala obec Heřmanov z Kraje Vysočina. Na druhé příčce se umístila obec Lukavice z Pardubického kraje a třetí místo obsadila obec Slavkov ze Zlínského kraje. Vítězové již 23. ročníku byli slavnostně vyhlášeni v Luhačovicích.

Role místní samosprávy v rámci českého předsednictví v Radě Evropy
Role místní samosprávy v rámci českého předsednictví v Radě Evropy

Již podruhé v historii Česká republika převzala dne 19. května 2017 předsednictví ve Výboru ministrů Rady Evropy. Do 15. listopadu 2017 tak přebírá zodpovědnost za směřování a aktivity Rady Evropy, organizuje konference a semináře, je hlavním činitelem při řešení aktuálních politických otázek v mandátu této instituce a zajišťuje doprovodný kulturní program, kterým se daná země po dobu předsednictví prezentuje ve Štrasburku, sídle Rady Evropy. Předsednictví ČR se týká všech úrovní instituce včetně Kongresu místních a regionálních samospráv Rady Evropy.

Dostávejte náš elektronický zpravodaj
Dostávejte náš elektronický zpravodaj

Souhrnný přehled o novinkách na webu a často i něco navíc přináší náš elektronický zpravodaj. Určen je všem zástupcům členských obcí Svazu. K jeho odběru si prosím vytvořte svůj účet na našich stránkách.

 

Kalkulačka rozpočtové odpovědnosti pro obce
Kalkulačka rozpočtové odpovědnosti pro obce

Ministerstvo financí připravilo jednoduchou modelaci, kde si můžete ověřit, zda vaše obec nepřekročila pravidlo rozpočtové odpovědnost. Ministerstvo tak vstřícně zareagovalo na náš požadavek, který jsme v souvislosti s přijetím zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti vznesli.

Debata o budoucnosti kohezní politiky
Debata o budoucnosti kohezní politiky

Debata o budoucnosti politiky soudržnosti se konala v příhodné době. EU si právě připomíná 60. výročí uzavření Římských smluv a své úspěchy v posledních 60 letech Můžeme to proto považovat za správný okamžik k zamyšlení nad budoucností EU a kohezní politikou po roce 2020. Vystoupil také místopředseda CEMRu a primátor Karlových Varů Petr Kulhánek.

Kancelář Svazu hostila delegaci Asociace malých měst Ukrajiny
Kancelář Svazu hostila delegaci Asociace malých měst Ukrajiny

Kancelář Svazu navštívila dne 25. ledna 2017 delegace Asociace malých měst Ukrajiny v čele s jejím předsedou Michailem Kozyrevem a primátorem města Ivano-Frankovsk Ruslanem Marcinkivem. Delegaci přivítali předseda Svazu František Lukl a výkonný ředitel Svazu Dan Jiránek, kteří ukrajinské hosty seznámili s činností Svazu a se strukturou samospráv v České republice. Jednání se také zúčastnili zástupci Česko-Středoasijské obchodní komory v čele s jejím prezidentem Jiřím Nestávalem a vice-prezidentem a honorárním konzulem ČR na Ukrajině Igorem Titarenkem, kteří návštěvu ukrajinské delegace zprostředkovali.

Publikace "Národní dotační zdroje" pomůže městům a obcím s čerpáním peněz ze státního rozpočtu ČR
Publikace "Národní dotační zdroje" pomůže městům a obcím s čerpáním peněz ze státního rozpočtu ČR

Kde a jak mohou samosprávy čerpat finanční prostředky z tuzemských programů v gesci ministerstev a dalších organizací? Na tyto a další otázky odpovídá nová publikace Svazu měst a obcí ČR a Ministerstva pro místní rozvoj. Jmenuje se "Národní dotační zdroje - Příležitosti a možnosti pro města a obce" a formou souhrnných informací a přehledných tabulek čtenáře provádí dotačními příležitostmi a možnostmi pro města a obce.

Svaz má své zastoupení ve vedení Rady evropských obcí a regionů
Svaz má své zastoupení ve vedení Rady evropských obcí a regionů

Shromáždění více než 90 volených představitelů místních a regionálních samospráv z celé Evropy volilo vedení této evropské střešní organizace, která sdružuje národní organizace místních a regionálních samospráv ze 41 evropských zemí. Místopředseda Svazu pro evropské záležitosti Petr Kulhánek byl zvolen místopředsedou této asociace reprezentujícím země střední Evropy pro funkční období 2017 - 2019. Další člen delegace Svazu a dlouhodobý výkonný prezident CEMR Oldřich Vlasák byl znovu jmenován do této pozice i na další funkční období.

Soutěž Komunální politik roku 2016 má své vítěze
Soutěž Komunální politik roku 2016 má své vítěze

Titul Komunální politik roku 2016 patří starostce Zuzaně Čihákové z Kouřimi na Kolínsku za její nevšední projekt Posilování komunity dobrovolnickou prací a dárcovstvím.

Spolupráce mezi českými a bulharskými obcemi
Spolupráce mezi českými a bulharskými obcemi

Na XIX. celostátní finanční konferenci byla ve čtvrtek 10. listopadu 2016 uzavřena Rámcová dohoda o spolupráci mezi Svazem a Národní asociací obcí Bulharska. Podepsali ji předseda Svazu František Lukl a místopředsedkyně bulharské asociace Donka Mihaylova.

Evropské dotace - Nové možnosti, příležitosti a zkušenosti měst a obcí
Evropské dotace - Nové možnosti, příležitosti a zkušenosti měst a obcí

Průvodce finanční podporou z programů Evropské unie v letech 2014-2020 vydal - díky dotaci z Ministerstva pro místní rozvoj - Svaz měst a obcí ČR. Publikace je dostupná zdarma, stáhnout si ji můžete zde.

Publikace ke stažení
Publikace ke stažení

Svaz vydává různé publikace.

V rámci projektu na podporu meziobecní spolupráce nedávno vyšla publikace „Meziobecní spolupráce – Inspirativní cesta, jak zlepšit služby veřejnosti“.

Právní poradna: Pracovní právo

Právní poradna nabízí členům Svazu měst a obcí České republiky možnost  bezplatné právní konzultace a to buď:

  •          telefonicky na čísle 226 257 505 od pondělí do čtvrtka od 12:00 do 18:00 hodin nebo
  •         e-mailem na adresu poradna@odpovednyzastupitel.cz nebo
  •         prostřednictvím formuláře na těchto stránkách (vyžadují přihlášení).

Dotazy měst a obcí, které nejsou členy Svazu, jsou zpoplatněny částkou 500 Kč + DPH za dotaz.

Právní poradna poskytuje právní poradenství týkající se činnosti obcí. Poradenství se netýká oblasti daní, účetnictví nebo otázek související se mzdovým účetnictvím včetně platových tarifů.

 
Hledaný výraz

Tip: Pokud hledáte Vámi vložené dotazy, zadejte do hledacího okénka své jméno nebo e-mail.

21.11.2013 16:24 Milan Hána Čerpání dovolené v době čerpání rodičovské dovolené
Dobrý den, prosím o radu. Zaměstnankyně naší obce dle zákona nárok na dovolenou a nyní se dotázala na možnost čerpání této dovolené. Zaměstnankyně čerpá rodičovskou dovolenou a promeškala možnost požádat o čerpání dovolené ihned po ukončení mateřské dovolené. V zákoně je uvedeno, že zaměstnavatel nesmí určit čerpání dovolené mimo jiné i v době čerpání rodičovské dovolené, ale není uvedeno zda je... [pokračování]
Odpověď Zaměstnankyni, která je na rodičovské dovolené, nelze určit čerpání dovolené ani na její žádost. Zaměstnavateli by mělo být známo, jak dlouho bude zaměstnankyně na rodičovské dovolené, protože... [pokračování]
 
11.10.2013 06:24 Iveta Rausova Pružná pracovní doba
Dobrý den, lze při zavedení pružné pracovní doby tento typ určit jmenovitě jednotlivým zaměstnancům nebo stanovit okruhu pracovníků (úklid, správa sítě apod.)? A lze v případě, že bude pružná pracovní doba určena jen okruhu pracovníků opět jmenovite určit, který pracovník bude mít pracovní dobu pružnou a který ne. Podle mého názoru jde o jistý benefit zaměstnance a nemělo by tedy docházet k zvýhodnění... [pokračování]
Odpověď Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce upravuje pružnou pracovní dobu v ustanovení § 85. Princip pružné pracovní doby spočívá v tom, že pracovní dobou tvoří kombinace základních a volitelných... [pokračování]
 
27.09.2013 12:18 Adéla Bendová Náhrada mzdy při doprovodu rodinného příslušníka k lékaři
V bodu 8 přílohy k nařízení vlády č. 590/2006 Sb., kterým se stanoví okruh a rozsah jiných důležitých osobních překážek v práci, se stanoví, že zaměstnanci přísluší pracovní volno k doprovodu rodinného příslušníka do zdravotnického zařízení k vyšetření nebo ošetření ...... a to na nezbytně nutnou dobu, nejvýše však na jeden den, byl-li doprovod nezbytný a uvedené úkony nebylo možné provést mimo pracovní dobu... [pokračování]
Doprovod rodinného příslušníka do uzdravotnického zařízení je důležitou osobní překážkou v práci na straně zaměstnance upravenou v příloze k nařízení vlády č. 590/2006 Sb. Z uvedené úpravy vyplývá, že... [pokračování]
 
16.08.2013 08:44 Rostislav Kyncl Odvolání vedoucích úředníků
rada města právo odvolat z funkce vedoucího finančního a správního odboru a pověřit vedením někoho jiného? Musí uvádět důvod odvolání?
Odpověď Podle zákona č. 128/2000Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů přísluší pravomoc jmenovat a odvolávat vedoucí odborů obecního úřadu na návrh tajemníka obce popř. starosty obce radě obce... [pokračování]
 
08.08.2013 10:13 Jitka Vraspírová Potvrzení výplatních pásek
Dobrý den. Prosím o Váš názor. Je nutné, aby zaměstnanci, zastupitelé podepisovali každý měsíc převzetí výplatních pásek? Nikde jsem to nenašla napsané. Při kontrole z Úřadu práce mi to bylo připomenuto. Děkuji za odpověď. S pozdravem Vraspírová Jitka
Podle zákoníku práce § 142 odst. 4: "Při měsíčním vyúčtování mzdy nebo platu je zaměstnanec povinen vydat zaměstnanci i písemný doklad obsahující údaje o jednotlivých složkách mzdy nebo platu... [pokračování]
 
31.05.2013 09:40 Eva Dušková Zrušení pracovního poměru
Dobrý den, prosím o vaše stanovisko k tomuto případu. Máme vzniklý pracovní poměr jmenováním na vedoucí odboru. Vedoucí odboru byla jmenována na základě rozhodnutí Rady města. Pracovní poměr je na dobu neurčitou, se zkušební dobou 6 měsíců. Pracovní poměr chceme zrušit ve zkušební době. Musí Rada města odvolat svým usnesením, vedoucí odboru, a nebo stačí pouze pracovní úkon zrušení pracovního poměru... [pokračování]
Odpověď Pracovní poměr vedoucího úředníka vzniklý jmenováním může ukončit ve zkušební době i tajemník městského úřadu, aniž by ukončení pracovního poměru muselo předcházet odvolání z funkce radou města... [pokračování]
 
09.05.2013 11:00 Dagmar Vacková Antidiskriminační zákon
Dobrý den, kolegyně byla na školení na sociální fond a přijela s tím, že tzv. osobní účet konkrétního zaměstnance musíme z důvodu antidiskriminačního zákona plnit (a on jej tedy může čerpat) i v průběhu jeho rodičovské dovolené. Pochopila výklad správně? Bylo by to pro nás finančně náročné, neboť za osobu na rodičovské dovolené bereme náhradu a na jedno místo bychom pak vlastně vytvářili dvakrát osobní účet... [pokračování]
Odpověď Domníváme se, že v rámci fondu kulturních a sociálních potřeb (dále jen „FKSP“) není nutné vést osobní účet i pro zaměstnance na rodičovské dovolené. Nepůjde pak ani o diskriminaci... [pokračování]
 
02.05.2013 13:22 Dagmar Vacková Náhrada škody zaměstnancem obce
Dobrý den, obracím se na Vás se žádostí o sdělení názoru - stanoviska, jak správně postupovat při řešení náhrady škody způsobené obcí jejím zaměstnancem. Jde nám především o vazby mezi zákoníkem práce, zákonem o obcích a potažmo též trestním zákonem. Ve vyjádření prosím zejména o zodpovězení: a) jak správně stanovit výši škody - pořizovací hodnota ztraceného předmětu nebo zůstatková účetní hodnota... [pokračování]
Odpověď Obecně se hradí skutečná škoda, tedy to, se zmenšila existující hodnota majetku poškozeného. Při určení výše škody na věci se vychází z ceny v době poškození. Výši náhrady škody určuje zaměstnavatel... [pokračování]
 
19.04.2013 10:58 Květa Čapková Pracovnělékařská péče
Dobrý den, prosím o radu ohledně pracovnělékařské péče o zaměstnance. Máme uzavřenou smlouvu s tzv. poskytovatelem této péče. Zaměstnanci vykonávají práce zařazené pouze do první kategorie podle zákona o ochraně veřejného zdraví. Pokud vyšleme zaměstnance na preventivní prohlídku k poskytovateli, tak ten požaduje výpis od registrujícího lékaře, který je samozřejmě za poplatek. Hradí tento poplatek... [pokračování]
Odpověď Zaměstnavatel je povinen zajistit pro své zaměstnance na své náklady poskytování pracovnělékařské péče, a to na základě smlouvy nebo smluv s poskytovateli pracovnělékařské péče. Pokud zaměstnavatel... [pokračování]
 
16.04.2013 13:28 Pavel Martínek Pracovnělékařská péče
Dobrý den, jak se v současné době situace s nutností podrobit vstupní zdravotní prohlídce i zaměstnance, kteří jsou přijati na dohodu o provedení práce? Plánujeme nyní dohody pro pracovníky na zajištění jednorázových výpomocí při kulturních, společenských a jiných akcí a přijde nám zbytečné při odměně pár stokorun platit zdravotní prohlídku. Děkujeme
Odpověď Od 1. dubna 2013 již není stanovena povinnost pro všechny zaměstnance na dohodu o provedení práce nebo na dohodu o pracovní činnosti vstupní lékařskou prohlídku absolvovat. Vstupní lékařská... [pokračování]
 
 

Naše akce

2. - 3. listopadu 2017

informace
registrace
program
video pozvánka

 

 

Naši partneři

 

Kalendář

17. října 2017 09:30-12:00

Kontrolní výbor

Praha, Kancelář Svazu
 
17. října 2017 10:00-13:00

Jednání Sociálně - zdravotní komise

Praha, Kancelář Svazu
 
19. října 2017 10:00-13:00

Jednání Školské komise

Praha, Kancelář Svazu
 
20. října 2017 10:00-12:00

Předsednictvo Svazu

Praha, Kancelář Svazu
 
1. listopadu 2017 15:00-17:00

Komora obcí

Praha 9, Clarion Congress Hotel Prague
 

Adresa

Svaz měst a obcí ČR
5. května 1640/65
140 00 Praha 4
tel.: +420 234 709 711
fax: +420 234 709 786
e-mail: smocr@smocr.cz
ID datové schránky: 5fkgwn3
IČ: 63 11 30 74


Mezinárodní poradenské
centrum obcí

Partnerská asociace


Rada evropských obcí a regionů

Regionální stálá konference
Ústeckého kraje